Getting your Trinity Audio player ready...
|
Siden sidste indlæg ”139 Et opstillet scenarie…” blev publiceret, har jeg som vanligt fået en hel del henvendelser.
Nogle er nysgerrige i forhold til, hvordan det gik inde i Retten. Ganske forståeligt! Det skal jeg helt sikkert nok berette om snarest.
Flere spørger til, hvordan jeg har det.
Andre vil gerne have svar på, om jeg og øvrige oplever, at samtlige af Alboas ansatte agerer ureglementeret samtidig med at være uhøflige, usaglige og uprofessionelle. Det er heldigvis bestemt ikke tilfældet!
Som jeg før har nævnt her i bloggen, er mange af Alboas ansatte super flinke, høflige, omsorgsfulde, hjælpsomme, ordentlige, servicemindede og hyggelige.
Man skal huske at skille fårene fra bukkene!
Det er de brodne kar, der præger Alboas image negativt!
En god ledelse kan sætte en dagsorden, hvor der er styr på tingene. Hvor de ansatte er helt klar over, hvad de må, skal og bør. Ledelsen er i stand til klart og tydeligt at kridte op, hvad der bestemt ikke er tilladt, og hvad der slet ikke tolereres.
En ledelse, der lader stå til og vender det blinde øje og det døve øre til problematikker med pligtforsømmelse, regelbrud og magtmisbrug, sætter automatisk en ikke optimal dagsorden. Ledelsen har et ansvar for at danne fornuftige, gode rammer og vise de ansatte vejen frem.
I sagen om det brandfarlige, larmende, yderst generende, nu heldigvis for altid lukkede violinbyggerværksted, er Alboas ledelse medskyldig og bærer et stort ansvar.
Boliginspektøren og beboerrådgiveren er til hver en tid de hovedansvarlige med deres magtmisbrug, forskelsbehandling og usandheder om blandt andet opdigtede lydprøver!
Men Alboas ledelse burde for år tilbage have blandet sig og sat en stopper for det malplacerede makværk, boliginspektøren og beboerrådgiveren for altid vil være ansvarlige for!
I stedet for at pådutte regelrethed og formane til ordentlighed har den ikke objektive boliginspektør og den partiske beboerrådgiver fået frit spil med fuld opbakning fra Alboas direktør, driftschef og organisationsbestyrelse?!
Når Alboa har en ”Gør præcis som det passer dig – vi bakker dig op uanset hvad” – kultur, så bliver standarden og niveauet i boligorganisationen selvsagt lavt og til tider under lavmålet.
Formodentlig er Alboas ledelse og de øvrige ansvarlige helt bevidste om, at den store almene boligorganisation som regel kan slippe afsted med det meste…
Beboerklagenævnet i Aarhus er ifølge hjemmesiden en uvildig instans, der behandler sager, hvor lejer og udlejer er blevet uenige.
Ifølge Den Danske Ordbog betyder ”uvildig”: Uafhængig eller upåvirket af egne eller andres interesser, følelser eller meninger.
Jeg blev ikke mødt af et uvildigt beboerklagenævn i Aarhus!
I praksis erstattes det uvildige vist desværre af ”venskabelige” tjenester og aftalt spil…
Som den eneste part blev jeg nægtet aktindsigt?! Formanden, som var ordstyrer, mødte uforberedt op, havde ikke læst hele min klage og kunne derfor ikke stille relevante spørgsmål?! Han så bort fra faktuelle omstændigheder?! Den nedladende formand negligerede mig og sagde blot ”ja ja”, når jeg fremlagde beviser?! Han kaldte værkstedet for et beboelseslejemål og betegnede lejeren – som reelt bor to opgange væk og blot lejer kælderlokalerne – for en underbo?! Den ene af de tre dommere, Alboas organisationsbestyrelsesmedlem, sagde – allerede inden de tre dommere havde haft mulighed for at votere om udfaldet – at jeg havde tabt sagen?!
Det er forholdsvis nemt og belejligt for Alboa, når boligorganisationen får lov til at have sin egen dommer siddende som fast inventar i det nævn i Aarhus, der skal forestille at være en uvildig instans?!
Alboas eget organisationsbestyrelsesmedlem var uden tvivl inhabil, da hun agerede dommer i beboerklagenævnet i Aarhus!
I det hele taget var sagsforløbet under al kritik!
Legal Desk skriver på hjemmesiden, at man er inhabil;
- hvis man har en særlig personlig eller økonomisk interesse i en given sags udfald.
- hvis man har en nær tilknytning til et selskab, som har en særlig interesse i sagens udfald.
- hvis der er omstændigheder, som vækker tvivl om objektivitet.
- hvis det vurderes, at man ikke er i stand til at foretage en professionel behandling af sagen.
Alboas eget organisationsbestyrelsesmedlem, der agerede dommer, da min sag skulle vurderes i det angiveligt uvildige beboerklagenævn, havde i enhver henseende selvsagt en udpræget interesse i, at hendes egen organisation skulle få medhold og vinde!
Udover at sidde i Alboas ledende bestyrelse, er hun også en af Alboas afdelingsbestyrelsesformænd.
Naturligvis har hun ingen interesse i, at en sølle beboer som mig får held med at henholde mig til gældende lovgivninger og påberåbe mig rettigheder. Det kunne jo ske, at andre beboere også kunne komme på det afsindige påfund så…
Bare dén omstændighed, at hun på forhånd vidste, at jeg havde tabt sagen, inden der overhovedet havde været en drøftelse eller en afstemning, vækker i høj grad tvivl om hendes objektivitet!
Min sag blev på ingen måde behandlet professionelt i beboerklagenævnet i Aarhus! Ligesom den bestemt heller ikke blev det inden for Alboas egne rækker!
Det er kritisk, at det rent faktisk foregår, som det gør. Meningen med beboerklagenævnet er, at der skal foreligge objektive vurderinger af sager. Beboerklagenævnet skal være en slags forebyggende instans, så sager ikke nødvendigvis ender i Retten, som min var nødt til at gøre.
Det er sørgeligt og tankevækkende, at jeg efter alt at dømme langt fra er alene om at være gået slukøret, ydmyget, uforstående og grådkvalt hjem fra et afgørende møde i det angiveligt uvildige beboerklagenævn i Aarhus…
Læs eller genlæs eventuelt indlæggene “14 Det sidste af boliginspektørens skrivelse og dagen for mødet i beboerklagenævnet“, “15 Mødet i beboerklagenævnet den 8. marts 2022“, “16 Den resterende del af mødet i beboerklagenævnet den 8. marts 2022” og “17 Den tiltagende chikane og beboerklagenævnets afgørelse“.
Som tidligere nævnt vil det altid være de brodne kar, der trækker niveauet ned.
Det yderst problematiske og kritiske i Alboa er dog, at problemerne desværre går helt op i toppen. Dermed er der ingen til at irettesætte eksempelvis boliginspektøren og beboerrådgiveren, når de agerer helt forkert, ubegribeligt modbydeligt og krænkende…
Alboas direktør udpeger i artiklen Hård tone og trusler, hvem han mener, der står for skud i Alboa. Han udtaler: ”Vores ansatte er vant til lidt af hvert, men der er grænser for, hvad man skal acceptere”.
Igen kan vi som Alboas lejere sige nøjagtig det samme!
I Alboa-regi bliver man vant til lidt af hvert, men der er grænser for, hvad man som betalende lejer og menneske skal finde sig i!
Boligorganisationens direktør, Peter Hebroe, har på trods af vores gentagne henvendelser om og direkte klager over larm og urimelige vilkår, bakket fuldt ud op om boliginspektørens mangelfulde, usaglige, uprofessionelle, risikable, modbydelige, partiske sagsbehandling?!
Ligeledes har formanden for Alboas organisationsbestyrelse, Carsten Bach Mikkelsen, ignoreret samtlige af vores henvendelser, hvor vi har klaget over den evindelige værkstedslarm og den komplet uduelige og ubrugelige sagsbehandling?!
Ingen af de øverste og de ansvarshavende i Alboa har taget sig af, at vi er en hel flok, der gentagne gange har set os nødsaget til at henvende os, hvor vi har appelleret til god ro og orden samt overholdelse og håndhævelse af diverse regler?!
At vi overhovedet har været nødt til at gå over hovedet på boliginspektøren, der desværre er Alboas klagesagsbehandler i Vejlby Vest, det vidner allerede dér om, at vi er en hel opgang, der af uforståelige årsager hverken er blevet set, hørt eller respekteret?!
Imens værkstedet eksisterede, var vi i opgang 32 i Næringen prisgivet! Der var ingen som helst hjælp at hente fra Alboas side!
Vores udlejer udviste en markant ligegyldighed og arrogance i forhold til vores rettigheder – ligeledes i forhold til regler og lovgivninger?!
En af opgangens beboere valgte på et tidspunkt i ren desperation over den enerverende værkstedslarm fra kælderen at kontakte Alboas direktør. Hun startede med at skrive: ”Kære direktør af Alboa. Nu henvender jeg mig direkte til en forhåbentlig mere kompetent leder for Alboa”.
I sin mail forklarede hun direktøren, hvordan inspektøren gang på gang havde ignoreret klager over værkstedslarmen. Hun gav også eksempler på de gange, hvor han rent faktisk havde reageret, men hvor han havde negligeret problemet og havde påstået, at hun ikke formulerede sig klart nok?!
Beboeren påpegede, hvordan hun havde formuleret sig i sine klager over værkstedslarmen fra kælderen, som også generede og forstyrrede hende i hjemmet helt oppe på 2. sal.
Nogle af eksemplerne var: ”Der var en forfærdelig hamren og banken”. ”Siden jeg ikke har hørt noget svar på min sidste klage, og der stadig var larm fra kælderen i går d. 15. februar 2023 mellem 17-19, prøver jeg igen. Jeg bor på 2. sal. Det kommer helt nede fra værkstedet i kælderen”. ”Så er der endnu en gang larm fra kælderen. Og nej, det er ikke noget, jeg bare forestiller mig!”. ”Den 29. januar skrev jeg den første klage, som jeg fik et standardsvar på, at I ville kigge på det. Jeg hørte ingenting. Den 16. februar skrev jeg endnu en klage over larmen. Standardsvar, men intet rigtigt svar. Sidst i februar fik jeg et brev angående rengøring i kælderen, men stadig intet andet. Dette er så min tredje klage. Der var larm i min lejlighed her til aften fra 17:50 og fremefter”. ”Vi er nu 8 beboere, der er plaget af det værksted, og hele opgangen bliver sat i fare for brand og det, der er værre”. ”Fredag d. 27.1.23 blev der larmet med metal og hamret kl. 20:13. Lørdag, 28.1.23 klokken 21.10 blev der hamret i værkstedet”. ”Døren til værkstedet blev smækket hårdt klokken 19:21, da lejeren endelig forlod værkstedet. Vi håber på, at der bliver ro resten af aftenen, men man kan aldrig vide sig sikker i denne opgang, der desværre ligger ovenpå værkstedet i kælderen!”. ”Larm i værkstedet, søndag 26.2.23 i tidsrummet 10:30 – 17:52!”.
Hun sluttede sin mail til Alboas direktør af med at skrive: ”Hjælp os i Næringen 32, fordi det er tydeligt, ingen andre vil”.
Peter Hebroe besvarede hendes mail, men han fejede hende ligesom boliginspektøren af og lod ufortrødent værkstedslarmen fortsætte?!
Han skrev blot: ” Jeg har gennemgået sagsforløbet med ALBOAs driftschef og Kim B. Olsen og finder på baggrund heraf at sagen er håndteret i henhold til ALBOAs retningslinjer. På baggrund heraf foretager jeg mig ikke yderligere i sagen. Med venlig hilsen Peter Hebroe Direktør”.
Vi er flere, der virkelig undrer os over, hvad Alboas retningslinjer egentlig er…
Mere om det i det næste blogindlæg.
Næste indlæg kan læses senest på fredag, den 15. november 2024.
Tak, fordi du / I læste med og muligvis er med til at sprede budskabet og gøre en forskel.