Getting your Trinity Audio player ready...

Det er fredag, den 20. september 2024. Indtil i går havde Alboas hovedkontor ignoreret mine henvendelser siden den 1. august 2024 om for høje vaskeriopkrævninger?! Ejendomsfunktionæren har til stadighed ej heller svaret på min besked fra den 6. september 2024?!

Jeg betvivler stærkt, at det reelt overhovedet er sandt, at Alboa har en politik om at besvare indkomne henvendelser indenfor 5 hverdage… Det påstod boliginspektøren ellers i sin skrivelse ind til beboerklagenævnet… Læs eller genlæs eventuelt indlæggene “13 PACIFICERET I DET DANSKE RETSSYSTEM? Boliginspektørens skrivelse til beboerklagenævnet” og “14 Det sidste af boliginspektørens skrivelse og dagen for mødet i beboerklagenævnet“.

I hvert fald overholder hverken hovedkontoret eller ejendomsfunktionæren den tidsramme!

Boliginspektøren ignorerede også flere af de indkomne mails, der omhandlede spektaklets evindelige larm fra det nu heldigvis lukkede violinbyggerværksted i kælderlokalerne lige under min lejlighed…

Alboas repræsentanter valgte altså at ignorere og affærdige mine veldokumenterede henvendelser om, at jeg gennem længere tid var blevet opkrævet for meget for at benytte boligforeningens vaskeri?!

Derfor valgte jeg at kontakte Electrolux.

Desværre havnede mine mails flere steder i systemet hos Electrolux. Den arbejdsbyrde, Alboa burde have påtaget sig i forhold til, at boligforeningen har forpligtelser over for mig som betalende lejer, blev i stedet overdraget til Electrolux. Flere af de ansatte i Electrolux har været i spil. Det er ærgerligt, at jeg har været nødt til at ulejlige Electrolux. Dog så jeg mig nødsaget til at inddrage andre, når Alboa på arrogant vis valgte helt at undlade at kommunikere med mig om det yderst relevante problem.

I tirsdags blev jeg kontaktet telefonisk af en Electrolux teknisk support medarbejder. Han havde været i kontakt med ejendomsfunktionæren. Supportmedarbejderen var blevet bedt om at tjekke mine vaskeriopkrævninger fra januar 2024 og frem til nu.

Det undrer mig, at han ikke blev bedt om at tjekke fra oktober måned 2023?! Jeg har for længst informeret både Alboas hovedkontor og ejendomsfunktionæren i Vejlby Vest om, at jeg i hvert fald siden oktober sidste år i de fleste tilfælde er blevet opkrævet for meget for at benytte en af boligforeningens vaskemaskiner.

Supportmedarbejderen var kommet frem til, at jeg fra januar og frem til nu skulle have betalt 38 kroner for meget. Måske havde han en vasketur mere med end mig, for da jeg lavede og sendte mit Excel-regneark, var der ”kun” tale om 36 kroner for meget opkrævet i 2024.

I oktober, november og december i 2023 betalte jeg i henhold til opkrævningerne fra Alboa 14 kroner for meget for at benytte vaskeriet.

Supportmedarbejderen og jeg snakkede lidt frem og tilbage. Jeg ytrede min undren. Jeg forklarede ham, at jeg fredagen før, den 13. september, havde taget billeder af mine transaktioner på skærmen i vaskeriet og af mine transaktioner på vaskerihjemmesiden. Der var uoverensstemmelser, selvom billederne af de to systemer var taget på samme tidspunkt!

Det forstod han ikke helt, for han mente, at fejlen i systemet nu var rettet. Han skulle efterfølgende tale med ejendomsfunktionæren igen.

På trods af at ejendomsfunktionæren kun bad supportmedarbejderen om at tjekke fejlopkrævningerne fra januar og frem, så har jeg naturligvis krav på at få samtlige 50 kroner for meget betalt tilbage!

Efter endt samtale valgte jeg at sende den Electrolux-ansatte en mail, så jeg kunne vise ham billeder af de uoverensstemmelser, jeg havde nævnt for ham, da vi talte sammen. Desuden stillede jeg nogle spørgsmål i håbet om, at han kunne og ville give mig nogle svar. Det havde nok været nemmere og mere rigtigt, hvis Alboa havde været villig til at kommunikere med mig i stedet.

Jeg skrev til ham: ”Hej. Tak for behagelig samtale. Jeg sender dig lige begge billeder, så du kan se, at der klokken 12:23 i fredags stadig stod 7 kroner på mit login på skærmen i vaskeriet samtidig med, der stod 5 kroner på mit login på vaskerisiden”.

Screenshot
Screenshot

Jeg er glad for, fejlen bliver rettet. Jeg forstår stadig ikke helt forklaringen med en forskydning i prislisten. Så burde fejlen vel være sket hver gang?! Fordi der er gået så lang tid siden første gang, jeg kontaktede Alboa om sagen, så har jeg snakket med naboer om sagen også. De, der benytter samme vaskeri som mig i Næringen 30, får de også penge tilbage? Jeg ser frem til at få de 50 kroner tilbage og regner med, fejlen ikke sker igen. På forhånd Tak. Med venlig hilsen Malene”.

Da jeg i forgårs, onsdag den 18. september 2024, loggede ind på vaskerihjemmesiden, undrede jeg mig på ny. Sagen tager hele tiden en endnu mere mærkelig drejning…

Efter at have logget ind og set markante afvigelser siden mit sidste login, valgte jeg at gå over i vaskeriet. Jeg tog først et billede af mine transaktioner på skærmen i vaskeriet. På samme minuttal tog jeg også et billede af mine transaktioner på vaskerihjemmesiden.

Afvigelserne i antal, datoer og priser gjorde forvirringen endnu større…

Jeg burde kunne kontakte min udlejer om en sådan problematik, men af en eller anden grund har hverken Alboas hovedkontor eller ejendomsfunktionæren været villige til at kommunikere med mig omkring den økonomiske problematik?!

Det er problematisk, at mine og nok også øvrige lejeres for mange betalte penge er i hænderne på Alboa.

Efter at have taget billederne, skrev jeg en opfølgende mail til den Electrolux-ansatte.

Jeg sendte den onsdag klokken 10:41.

Jeg skrev til ham: ”Hej igen. Jeg tillader mig lige at skrive igen, selvom du endnu ikke har nået at svare på min nedenstående mail fra i går. Du sagde i går, at du var blevet bedt om at tjekke fra januar og frem til nu. Du var kommet frem til 38 kroner. Jeg har tjekket tilbage fra oktober 2023. Jeg er kommet frem til 14 kroner for 2023 og 36 kroner for 2024. Jeg ved ikke, om du har en vasketur mere med end mig, siden du kom frem til 38 kroner?! Det er i hvert fald 50 kroner alt i alt siden oktober 2023. Jeg tog lige billeder igen i dag, og mine transaktioner på skærmen i vaskeriet stemmer slet ikke overens med de viste transaktioner, når jeg logger ind på vaskerisiden! Jeg vedhæfter billeder for god ordens skyld. De to vasketure den 6.9.24 og vasketuren den 13.9.24 er helt forsvundet på vaskerisiden, men de fremgår stadig på skærmen i vaskeriet – dog kun de to fra den 6.9.24 (7 kroner) – ikke den fra den 13.9.24. Det er forvirrende at holde styr på. Jeg håber: – fejlen er rettet, – at jeg får de 50 kroner, jeg er blevet opkrævet for meget, – at du måske kan / vil forklare årsagen, og hvorfor fejlen ikke er sket hver gang, – at du lige vil give besked om, hvad jeg kan sige videre til de øvrige lejere, der benytter samme vaskeri. Får de også penge tilbage? På forhånd Tak. Med venlig hilsen Malene”.

Det føles som et svigt, at min udlejer vælger at ignorere mine veldokumenterede henvendelser?! Udover at det er møgirriterende, nedslående og flabet, så er det nok også et brud på mine rettigheder som betalende lejer.

Rigtig mange virksomheder ville nok komme til at opkræve for mange penge, hvis de efterfølgende blot kunne ignorere problemet og beholde pengene…

Fordi jeg desværre har oplevet lidt af hvert fra Alboas side, så sørger jeg for at dokumentere nærmest ALT. Jeg nedværdiger mig ikke til at henvende mig med mindre, jeg er i stand til at fremvise beviser for min påstand. Det burde ikke være nødvendigt at tage billeder af vaskemaskiner osv., men havde jeg ikke gjort det, så havde jeg ikke haft en jordisk chance for at få mine penge tilbage.

Af bitter erfaring ved jeg efterhånden, hvordan Alboa opererer, men jeg er alligevel lidt paf og chokeret over, hvordan også dette forløb har været…

Allerede den 1. august skrev jeg både til hovedkontoret og til ejendomsfunktionæren om min iagttagelse i forhold til for høje vaskeriopkrævninger. Jeg fremsendte endda billeddokumentation for at bevise rigtigheden i min skrivelse.

Fra Alboas hovedkontor fik jeg overhovedet ingen respons?! De for høje opkrævninger blev også ved med at figurere i systemet?!

Ejendomsfunktionæren svarede mig i det mindste, men som jeg skrev om i indlæg ”127 Affærdigende sagsbehandling…”, så fik jeg en træls følelse af at blive overhørt og affærdiget.

Det er en ærgerlig praksis!

Især økonomiske forhold skal der være styr på! Derfor undrer det mig virkelig, at jeg vitterligt har mødt en mur?! Jeg har været nødt til at henvende mig adskillige gange om det samme problem?!

Der kan ske fejl – selvfølgelig! Men når man bliver gjort opmærksom på, at der er sket en fejl, og at man har opkrævet for mange penge, så skal og bør man reagere og kompensere på behørig vis! Hvis man blot ignorerer problematikken, så kan det gå hen og blive en lukrativ affære for den modtagende part… Hvem det så end er i den sidste ende?!

De fleste lejere opdager ikke, hvis de bliver opkrævet for meget for at benytte vaskeriet. Det drejer sig hver gang om småbeløb, og vi får ikke automatisk tilsendt udspecificerede regninger. Desuden opkræves man først for at have vasket nogle måneder efter. Det vil sige, at vaskeriopkrævningerne for august måned eksempelvis først opkræves via betalingsservice i oktober måned. Med mindre man noterer og dokumenterer, som jeg har set mig nødsaget til, så kan man næppe hverken huske eller bevise præcis ved hvor mange grader, man har vasket og hvornår.

Det kræver tid og ressourcer, hvis man som lejer vil igennem med noget i Alboa og i Vejlby Vest. Man skal være vedholdende, og man skal være ihærdig. Man skal have sin dokumentation i orden. Det er ligeledes en tålmodighedstest, og mange vælger nok ganske enkelt at give op, når de mødes med tavshed og arrogance. Ydermere kan det være svært at gennemskue det forskellige, fordi der som vist på billederne er uoverensstemmelser i de forskellige systemer?!

Situationen havde været en helt anden, hvis Alboa allerede fra starten af havde takket for min henvendelse og havde taget hånd om problemet. Det er desværre ikke tilfældet!

Men uanset hvor veldokumenteret, saglig og vedholdende man er, så er nogle kampe desværre på forhånd en tabt sag!

Et oplagt eksempel herpå er, når man forsøger at kommunikere med og appellere til den mangeårige afdelingsbestyrelsesformand…

På mandag skal det årlige afdelingsmøde afholdes. Hvis man går ind på hjemmesiden Generalforsamling – Vejlbyvest, så fremstår det stadig som om, der årligt afholdes en generalforsamling. Der står også et regelsæt for, hvordan det forskellige skal foregå. Jeg og øvrige beboere har siden 2022 anmodet den mangeårige afdelingsbestyrelsesformand om at sørge for, at hjemmesiden bliver opdateret. Når der ikke afholdes en generalforsamling, skal det naturligvis heller ikke fremgå af boligområdets hjemmeside som om, der afholdes en generalforsamling. Ligeledes bør retningslinjerne for det årlige afdelingsmøde opdateres. Der er ændret i tidsfrister osv.

Den mangeårige afdelingsbestyrelsesformand – der betegner sig selv som beboerdemokratisk – er dog bedøvende ligeglad med vores henvendelser. Der er ikke blevet rettet i fejloplysningerne på hjemmesiden! Det bliver der nok heller ikke! Han og hans allierede kører friløb og regerer, som de lyster…

Man må vælge sine kampe…

En af de kampe, hvor jeg har nægtet at helme, er den med de for høje vaskeriopkrævninger. Ligeledes den med det larmende violinbyggerværksted.

I går klokken 11:12 fik jeg en mail fra boliginspektøren. Han skrev: ”Hej Malene. Electrolux er nu kommet frem til et beløb på kr. 50, – som du skulle være blevet opkrævet for meget. Det forholder sig således, at du for perioden 1. januar 2024 til dato, er blevet opkrævet kr. 36 for meget. For perioden 1. oktober 2023 til 31. december 2023, er du blevet opkrævet kr. 14 for meget. Du er derfor berettiget til at få modregnet kr. 50 ved næste huslejekørsel, som vil være huslejeopkrævningen for november, idet huslejen for oktober er dannet, og derfor ikke tilgængelig for ændringer. Med venlig hilsen”.

Jeg svarede ham tilbage i går klokken 12:35. Jeg skrev: ”Hej. Godt, der kommer styr på den del. Der er en del forvirring omkring sagen. Se eventuelt i vedhæftede, hvad jeg sendte til supportmedarbejderen fra Electrolux” (jeg vedhæftede billeder af den opfølgende mail, jeg indsatte tidligere i dette blogindlæg). “Han sagde i telefonen, at han var kommet frem til 38 kroner fra januar og frem til nu. Det kan jeg læse i din mail, at han nu har rettet til 36 kroner, som jeg også var kommet frem til. Det er forvirrende, at der på samme tidspunkt står forskelligt under transaktioner på skærmen i vaskeriet og på vaskerihjemmesiden! Fordi der er gået så lang tid, så har jeg i mellemtiden også drøftet sagen med øvrige lejere. De 24 lejligheder, der ligesom jeg kan benytte vaskeriet i Næringen 30, kan de også forvente at få penge tilbage? Fejlen med vaskemaskine 3 har jo i hvert fald stået på siden oktober måned 2023. Tak for snarligt svar. Med venlig hilsen Malene”.

Så langt så godt. Jeg satser på at høre fra boliginspektøren snarest muligt.

Jeg får de 50 kroner tilbage, jeg har betalt for meget for at benytte boligforeningens vaskeri!

Ikke alle er lige så veldokumenterede og ressourcestærke som mig, så jeg tager nogle kampe for andre også. Samtlige berørte, der har benyttet vaskemaskine 3 i vaskeriet i Næringen 30 siden oktober måned 2023 bør også få de penge tilbage, de er blevet opkrævet for meget.

Jeg er spændt på, hvad boliginspektøren svarer. Indtil videre regner jeg i hvert fald med, at han giver mig en respons.

Næste blogindlæg kan læses senest på mandag, den 23. september 2024 – samme dag som det årlige afdelingsmøde – som for alt i verden ikke må kaldes en generalforsamling – afholdes…

Tak, fordi du / I læste med og muligvis er med til at sprede budskabet og gøre en forskel.