Getting your Trinity Audio player ready...
|
I indlæg ”43 Ikke en regulær hovedrengøring og ejendomsfunktionærens pligtforsømmelse” skrev jeg, at en beboer i opgangen vist ikke havde fået svar på sin henvendelse til boliginspektøren. Hun havde valgt at inddrage boliginspektøren, fordi hun ligesom flere af os i opgangen heller ikke havde opfattelsen af, at ejendomsfunktionæren gjorde, hvad han kunne for at begrænse vandskaden. Hun skrev blandt andet ”hvorfor bliver der ikke gjort noget i denne situation”. Hun sendte sin e-mail klokken 9.04 dagen efter den akutte vandskade – imens det stadig dryppede ned med vand i min lejlighed i stueetagen. Vandet fortsatte med at komme ned i min lejlighed indtil 11.15 den 26. maj.
Hun skrev, at hun havde forhørt sig hos en advokat (ligesom jeg også sideløbende gjorde). Vi fik det samme svar fra advokaterne: ”Udlejer har pligt til at skaffe sig adgang til en aflåst lejlighed i tilfælde af akut vandskade”.
Hun fik et svar fra boliginspektøren – i modsætning til mig som aldrig fik en respons på min e-mail til ejendomsfunktionæren, hvor jeg mindede ham om, at de gerne må skaffe sig adgang til et lejemål i tilfælde af en akut vandskade…
Boliginspektøren valgte at svare hende om aftenen to dage efter den akutte vandskade. Han skrev: ”Boligorganisationen er bekendt med lovgivningen, og vi har taget aktion på opgaven med udbedring og herunder udtørring”.
Vi er flere – både i opgangen og andetsteds som ikke mener, boligforeningen tog aktion på opgaven med udbedring og herunder udtørring – ikke rettidigt i hvert fald!
Udover tømreren – som ville have sat en affugter ind i min lejlighed 15 timer og 31 minutter, efter den akutte vandskade blev meldt – henvendte ingen sig til mig i min lejlighed! Ikke én eneste!
Der gik en uge, før ejendomsfunktionæren troppede op sammen med en fugttekniker og to tømrere.
En uge hvor jeg ikke kunne færdes frit omkring i min lejlighed og ej heller kunne åbne min køleskabsskuffe. Køleskabet havde fyrene fra skadeservice været nødt til at slæbe ud midt på køkkengulvet, da de kom mig og de øvrige til undsætning den 25. maj. Køleskabet stod tæt nok på mine to ophængte køkkenskabe til, at jeg ikke kunne åbne lågen helt op, og derfor kunne jeg ikke komme til maden og medicinen i min køleskabsskuffe…
Ejendomsfunktionæren var i opgangen mindst to gange dagen efter den akutte vandskade, men han tog på intet tidspunkt kontakt til mig i min lejlighed, hvor vandet stadig dryppede ned?!
Allerede klokken 7.00 om morgenen stod en tømrer og ejendomsfunktionæren klar til at udbedre skader i lejligheden på 2. sal. Beboeren overhørte en samtale mellem de to, hvor ejendomsfunktionæren fortalte tømreren, at der var sket vandskade i lejligheden på 2. sal og på 1. sal – han nævnte ikke min lejlighed i stueetagen?!
Havde han nu gidet ulejlige sig med at besigtige min lejlighed, så ville han have erfaret, at vandet over 12 timer efter stadig dryppede ned i min lejlighed, og det kunne måske have sparet mig for den nedrige kommentar, jeg fik i en e-mail fra ledelsessekretariatet: ”Hvis der er så vådt i din lejlighed, som du siger…”.
Underforstået mente hun nok – ”du lyver om, at det rent faktisk larmer, når spektaklet bruger boremaskine i værkstedet i det ikke lydisolerede betonbyggeri, så derfor lyver du nok også om, at der er vådt og fugtigt i din lejlighed efter en akut vandskade…”.
Ejendomsfunktionæren havde også bagatelliseret vandskaden i min lejlighed, da han stormede ind i og ud af min lejlighed lige efter, at vandskaden var sket. Han sagde både foran skadeservice, beboeren på 2. sal, mig og måske flere, at det godt nok var billigt sluppet, og så smilte han med et måske lidt for stort smil, og så forlod han lejligheden for ikke at vende tilbage…
Det tog under 1,5 minut for ham at besigtige min lejlighed og negligere vandskaden, hvor vandet fossede ned flere steder…
Man kan overleve meget, men det var en lang og hård uge for mig, hvor jeg desperat nærmest tiggede boligforeningen om hjælp og om i det mindste at give mig et skadesnummer, som jeg kunne give videre til min forsikring, så de kunne overveje en eventuel genhusning. Jeg var syg og meget skidt tilpas!
Hvis Alboas hensigt er at lade mig mærke, at de er vrede på mig over, at jeg ikke vil finde mig i larmen fra det hidtil hemmeligholdte violinbyggerværksted i kælderen lige under min lejlighed, så er budskabet gået klart igennem! Det ændrer dog ikke på, at der stadig er regler og lovgivning, der skal følges!
Torsdag i ugen efter den akutte vandskade, skulle der laves et fugttjek i min lejlighed – ligesom i de to øvrige lejligheder. Endelig kom der nogen og kiggede i min lejlighed…
Jeg er taknemmelig for, at beboeren på 2. sal sørgede for også at være til stede for at bevidne det forskellige. Derudover var der fugtteknikeren, to tømrere og ejendomsfunktionæren.
Beboeren konkluderede også efterfølgende, at ejendomsfunktionæren nok udelukkende ville have valgt at udskifte det synligt, beskadigede skab i gangen, hvis det havde stået til ham…
Godt, der var saglige fagfolk tilstede også!
Fugtteknikeren slukkede som noget af det første for affugteren i min lejlighed, hvorefter alle vinduer blev åbnet. Jeg var skidt tilpas, stakåndet og hostede, men min helbredstilstand bekymrede i hvert fald ikke ejendomsfunktionæren…
Fugtteknikeren begyndte at tage prøver rundt omkring i lejligheden. Tømreren viste ham, hvor han mente, der var sket skader, og jeg viste, hvor der havde fosset vand ned. I forbindelse med den akutte vandskade løb der vand ned i stuen, i soveværelset, i køkkenet og i gangen. Desuden buler mit tapet ud på badeværelset efter vandskaden.
Jeg fik ros af fugtteknikeren for, at jeg havde været så grundig med at tørre vand op de steder, hvor der synligt løb vand ned. Han sagde, jeg havde passet godt på lejligheden, og at det havde set noget værre ud for bygningen, hvis jeg ikke havde været hjemme.
Jeg fortalte ham om, hvordan jeg på skift havde tørret vand op rundt omkring, vredet vand ud af håndklæderne, båret de våde håndklæder i en balje igennem lejligheden og ud i haven, så de kunne hænges til tørre osv. Det var et større projekt at stå med helt selv.
Det var ret kaotisk, da vandskaden skete. Beboerne i opgangen og de to fyre fra skadeservice skal have stor ros. De var alle hjælpsomme og omsorgsfulde.
Da alle sent torsdag aften havde forladt min lejlighed, var jeg alene tilbage med vandet, det fugtige inventar, mine våde, beskidte og fugtige ejendele og affugteren, som gjorde sit for at udtørre fugten.
Den første nat var især lidt af et mareridt. Jeg havde jo desværre fået et ildebefindende tidligere på aftenen. Jeg burde nok have ligget i min seng, så jeg kunne sove og få det bedre, men jeg kæmpede desperat for at tørre vand væk hver gang, der løb vand ned et eller andet sted i lejligheden.
På et tidspunkt stod jeg og tørrede vand op inde i det store skab i gangen, og så opdagede jeg, at der også løb vand ned henover elskabet. Jeg skyndte mig ned fra stigen og fik tørret vandet væk dér også, og så pakkede jeg mit elskab ind i håndklæder – som jeg dog måtte udskifte efter noget tid, da de var gennemblødte. Da jeg kom ind på soveværelset, opdagede jeg, at det også løb ned af min væg bag fjernsynet. Det var lidt som en skrue uden ende…
Tømreren gjorde under fugttjekket i min lejlighed ejendomsfunktionæren opmærksom på, at det havde ødelagt mit linoleumskøkkengulv, at køleskabet var blevet trukket ud midt på gulvet. Ejendomsfunktionæren mente dog, at det var skader, der ikke skulle udbedres. Der skulle blot tages billeder, og så skulle jeg ikke hæfte for de skader ved en eventuel fraflytning?!
Mit køkkengulv var ødelagt ude midt på… Jeg passer generelt rigtig godt på min lejlighed og mine ting, og så er det da ærgerligt, hvis jeg pludselig skulle leve med et ødelagt og mindre pænt køkkengulv…
Held i uheld så konkluderede fugtteknikeren, at mit køkkengulv skulle brækkes op, og at jeg derfor uanset hvad skulle have et nyt køkkengulv.
Fugtteknikeren dannede et overblik over, hvilke skader der skulle udbedres i min lejlighed, og han fandt frem til de steder i lejligheden, hvor der stadig var fugt efter den akutte vandskade.
Jeg spurgte samme dag – på dag 7 efter den akutte vandskade, om vi så ikke hurtigst muligt skulle få det fugtige inventar væk, så der ikke ville kunne danne sig skimmelsporer og / eller skimmelsvamp.
Jeg fik dog besked på, at der først ville komme en tømrer i ugen efter for at påbegynde arbejdet…
På dag 13 efter den akutte vandskade påbegyndte to tømrere arbejdet i min lejlighed og fjernede det beskadigede og fugtige inventar.
Greenline.dk skriver på deres hjemmeside ”Alt du bør vide om skimmelsvamp”, at skimmelsvamp ikke blot er dårligt for lejligheden men i høj grad også for indeklimaet, og at skimmelsvamp i sidste ende kan føre til helbredsmæssige problemer. Der står endvidere, at skimmelsvamp kan forværre symptomerne, hvis man lider af høfeber eller astma. Hovedpine, træthed, svimmelhed og luftvejsinfektioner er blot nogle af symptomerne.
Der forklares på hjemmesiden, at skimmelsvamp ikke egentlig kan nedbryde bygningens konstruktion, og at bebyggelsen ikke kan blive ”svækket” af skimmelsvamp som sådan. Det bliver dog påpeget, at skimmelsvamp kan gå ind og påvirke helbredet og i værste fald kan give varige mén. De skriver: ”Det er derfor ekstremt vigtigt, at du tager skimmelsvamp alvorligt og tager aktion på udbruddet og jo før, desto bedre!”
På skimmel.dk skriver Landsbyggefonden, Grundejernes Investeringsfond og BUILD (tidligere Statens Byggeforskningsinstitut, SBi), at varmt vejr kan give fugten grobund for skimmelsvampe på få dage.
Vi oplever tørke for tiden i Danmark, og det fugtige inventar blev først fjernet på dag 13 efter vandskaden – det sidste af det fugtige gulv endda først på dag 14…
Jeg håber inderligt ikke, der har dannet sig hverken skimmelsvamp eller skimmelsporer i min lejlighed. Det er blot ret mange dage, jeg var overladt til mig selv, hvor min lejlighed med det fugtige inventar fik lov til at stå…
Flere i opgangen bemærkede under besøg i min lejlighed efter den akutte vandskade, at der lugtede lidt jordslået eller muggent i min lejlighed. Det gør der heldigvis ikke mere. Det gør en stor forskel, at det fugtige inventar er væk, og at jeg igen må lufte ud.
I går var jeg i kontakt med en tømrer fra Sjælland – en af mine veninders mand. Han sagde, at der – på grund af vandskaden, og fordi min lejlighed har fået lov til at stå så længe med fugtigt inventar i – skal laves en skimmelrapport, at der skal rives op alle steder, hvor der har været vådt og gerne 1 meter ekstra deromkring, og at der skal skimmelsaneres.
Jeg måtte fortælle ham, at Alboa vist nøjes med en fugtrapport, og at der er brækket gulv op og fjernet tapet og vægplader de påvirkede steder og bestemt ikke 1 meter ekstra omkring. Der er heller ingen planer om skimmelsanering. Han undrede sig, og det bekymrer mig!
I forvejen har jeg og andre ikke en opfattelse af, at det hele foregår, som det bør…
På dag 14 efter den akutte vandskade fik jeg meddelelse om fra ledelsessekretariatet, at der langt om længe var oprettet et skadesnummer, og at boligforeningens forsikring havde besluttet at sende en taksator for at besigtige skaderne.
Taksatoren kommer på mandag, og så er det vist planen indtil videre i hvert fald, at flere af skaderne i min lejlighed skal udbedres derefter.
I den forløbne uge har vi i opgangen på ny anmodet om aktindsigt hos Teknik og Miljø i Aarhus Kommune. Vi håber på at få aktindsigt i dokumenterne i næste uge.
Der må pt. slet ikke arbejdes i det ulovlige værksted, da blandt andet de brand-, ventilations- og lydmæssige forhold ikke er i overensstemmelse med lovgivningen. Desværre blev beboeren på 2. sal og jeg i stueetagen torsdag aften omkring klokken 17 og frem til klokken 18.03 forstyrret i hver vores lejlighed. Der blev skramlet med forskelligt og hamret i værkstedet. Vi har orienteret Teknik og Miljø i Aarhus Kommune om, at der fortsat arbejdes og larmes i det ulovlige værksted!
Boliginspektøren har skrevet en hel del usandheder – både til os i opgangen, til beboerklagenævnet, til retten (eller det har boligforeningens advokat sørget for at gøre), og han har også direkte løjet om flere forhold overfor Teknik og Miljø i Aarhus Kommune. At han er villig til at omgå sandheden omkring brandforhold overfor en myndighed – det er skræmmende. At han ikke har skrupler omkring at lyve om det resterende også – blandt andet om lydforhold, det er sindsoprivende og alarmerende!
Én af de mange løgne handler om, at boliginspektøren har påstået overfor Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, at der ER foretaget lydprøver, der har bevist, at det ikke larmer i og fra værkstedet.
Der er ikke foretaget lydprøver – på noget som helst tidspunkt! Det er 100 % løgn!
Den ikke objektive boliginspektør og den partiske beboerrådgiver har brugt deres ører til at vurdere, at det IKKE larmer, når deres medsammensvorne spektakel borer, hamrer, filer, sliber, bruger industristøvsuger og nedstryger i metal – blot for at nævne nogle af hans mange larmende remedier i dét værksted, som forpester mit hjemmeliv – og som også generer øvrige i opgangen i hver deres hjem.
Både i stueetagen, på 1. sal og på 2. sal generer larmen fra værkstedet i kælderen!
Boliginspektøren har sammen med sine medsammensvorne løjet om mangt og meget. Beboerklagenævnet stillede ingen spørgsmål til det forskellige og havde ingen interesse i at forholde sig til sagens faktiske omstændigheder. Spektaklet skulle bare have lov til at arbejde og larme, og jeg skulle holde min mund og finde mig i larmen…
Heller ikke i forbindelse med den verserende retssag har én eneste bedt om at se dokumentation for de påståede lydprøver?! Desuden har dommeren givet modparterne medhold i, at der i hvert fald ikke skulle foretages professionelle lydprøver, der ville kunne bevise, at det larmer helt vildt, når der blandt andet bores og bruges nedstryger i metal i værkstedet, som på ingen måde er lydisoleret…
Det er udelukkende Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, som rent faktisk stiller spørgsmålstegn ved de forskellige selvmodsigende påstande, boliginspektøren kommer med, og byggesagsbehandleren har udbedt sig dokumentation for de lydprøver, som boliginspektøren har skrevet, at der er lavet…
Vi i opgangen er spændte på at se i aktindsigten, hvordan boliginspektøren vil forsøge at komme ud af den knibe. Man er vel i knibe, når man lyver overfor en myndighed – især når vi gang på gang kan afsløre ham i det…
Han indrømmer nok ikke, at han har løjet overfor myndigheden for at gennemtvinge en lovliggørelse af det brandfarlige og larmende værksted. Gad vide om han er villig til at begå dokumentfalsk og rent faktisk fremstille nogle fiktive dokumenter med målinger, som angiveligt er blevet lavet tilbage i 2021, og som angiveligt har ”bevist”, at det er en lydløs boremaskine, spektaklet bruger osv… Det må tiden vise….
Det er langt ude og SÅ grotesk og forkert, at jeg nok næppe ville tro på det hele, hvis jeg ikke stod midt i mareridtet og havde skriftlig dokumentation og lydoptagelser…
Jeg har fået det bedre – medicinen og den friske luft har hjulpet.
Jeg er stadig øm i min fod, efter jeg faldt i hullet i køkkenet forleden, men én skavank fra eller til…
I næste indlæg skriver jeg mere om, hvordan det hele skrider frem med renoveringen af min lejlighed. Hvis vi får aktindsigt i, hvad boliginspektøren har fundet på at skrive til Teknik og Miljø i denne omgang, så beretter jeg også om det.
Jeg håber, alle nyder weekenden og det gode vejr. Endnu engang tak til alle jer, der kommer med kommentarer og gode råd. Det gør mig ondt at læse, at andre også kan berette om lignende, de har været og er udsat for. Det er netop også med til, at det er en vigtig kamp at kæmpe.
Alle bør behandles ordentligt og med respekt! Danmark er et retssamfund med love, som alle og enhver bør rette sig efter!
Måske har de forskellige, der er blandet ind i hele denne misere, blot vænnet sig til efter mange år, at det er sådan, de gør det forskellige, og det skal ingen blande sig i…
Det er en hård kerne at kæmpe imod, men jeg tror på, at det i sidste ende er kampen værd! Det er desværre nødvendigt at tage kampen, så sandheden kommer frem! De forskellige skal tvinges til at bremse op og kan forhåbentlig komme tilbage på rette vej!
Tak, fordi du / I læste med og muligvis er med til at sprede budskabet og gøre en forskel.