Getting your Trinity Audio player ready...

Efter nogle turbulente dage inden overtagelsen af min nye lejlighed i maj måned 2021, startede jeg med at få gjort det rent, som rengøringsfirmaet beklageligvis have overset de vist tre gange, de havde gjort et forsøg på at hovedrengøre min lejlighed…

Det var bøvlet at rengøre og pudse vinduerne, og det var mindre lækkert at fjerne gammelt, beskidt service og klistret stads fra skabene. Den største udfordring for mig var dog overskabene, hvor lille Peter edderkop og meget af hans slægt boede og gennem længere tid havde lavet spindelvæv.

Videncentret Bolius skriver om edderkopper i boligen, at spindelvævet kan have forskellige former og være af forskellig slags silke, og at det er meget stærkt. Spindeltrådene er endda stærkere end kevlar (stærk syntetisk fiber) og stål.

I forhold til hvor edderkopper foretrækker at leve i boligen, står der blandt andet i fugtigere miljø, og hvor der ikke kommer så mange mennesker.

Min lejlighed er yderst fugtig på grund af vandskaden, og jeg har allerede måttet tage min edderkoppefanger i brug flere gange end normalt siden, den akutte vandskade skete i torsdags.

Da jeg flyttede ind i 2021, var overskabene helt sikkert ikke blevet åbnet i meget lang tid. Edderkopperne havde levet i fred og ro for ethvert menneske!

Én ting var rengøringen og udfordringen med edderkopperne og edderkoppespindet – en anden ting var alt det i lejligheden, som ikke var ordnet og istandsat inden min indflytning. Blandt andet virkede den ene stikkontakt ikke, dørhåndtaget til badeværelset var knækket to steder, terrassedøren var utæt, og det samme var vinduerne i soveværelset.

Jeg fortæller om i det næste indlæg, hvordan jeg (også dengang) måtte kæmpe en brav kamp mod ejendomsfunktionæren for at få lavet det forskellige, som burde have været lavet inden min indflytning.

Man kan i hvert fald konkludere, at der ikke er tale om uheld eller enkeltstående tilfælde, når noget i Alboa ikke er, som det burde være!

Torsdag den 25. maj 2023 ringede jeg klokken 20.01 til Alboas nødnummer og orienterede om den akutte vandskade i min lejlighed i stueetagen. Det er Belfor, som er Danmarks førende inden for skadeservice på det danske marked, der tager imod Alboas akutopkald. Medarbejderen var flink og hjælpsom. Hun orienterede mig om, at hun ville sende hjælp, og at jeg ville blive ringet op.

Klokken 19.54 var jeg kommet ind i min lejlighed og havde hurtigt kunnet konstatere en ukendt, konstant lyd?! Jeg kunne ikke umiddelbart lokalisere, hvor lyden kom fra, og jeg var usikker på, hvad det reelt var, jeg kunne høre.

Jeg gik ud i opgangen og stødte på en af beboerne fra 2. sal. Han gik med ind i lejligheden, lyttede kort og kunne hurtigt konstatere, at der var tale om en akut vandskade.

Da jeg havde ringet til nødnummeret, fik jeg fat på de to håndværkere, som bor i opgangen. De kom også ind i min lejlighed og opdagede ved at lyse med en lommelygte, at der var vådt inde mellem nogle vægplader, og der lå vand på gulvet bag en dør.

Vi forsøgte at ringe og banke på hos min overbo, men han har ikke boet i sin lejlighed siden august 2022. Efter flere forgæves forsøg kiggede vi ind gennem hans brevsprække og erfarede, at der – udover at lejligheden så øde og forladt ud – lå vand på gulvet.

Som det næste fik vi fat på beboeren på 2. sal. Hun var heldigvis hjemme. Hun havde opholdt sig i sin stue og havde derfor ikke bemærket noget usædvanligt, men vi kunne høre, at vandet fossede ud bag en væg i hendes lejlighed – det lød nærmest som en tændt bruser.

Beboeren på 2. sal ringede også til nødnummeret for at oplyse om, at der i hvert fald var tale om vandskade i hele 3 lejligheder.

Klokken 20.16 blev jeg ringet op om, at der var hjælp på vej, men at VVS’eren var i gang med en anden opgave i Skanderborg. Han ville komme hurtigst muligt.

Klokken 20.38 ringede en fyr fra skadeservice om, at de var på vej. Beboeren på 2. sal fik også et opkald fra en af dem, der ville komme os til undsætning.

Under normale omstændigheder ville jeg invitere de øvrige ind i min lejlighed til et glas et eller andet i ventetiden, men på grund af vandskaden gik jeg i stedet for ind i min lejlighed for at hente glas og drikkevarer til os, så vi i stedet kunne hygge lidt sammen ude i opgangen.

På daværende tidspunkt havde vandet fosset ned i næsten 1 time, og jeg fik vanddråber i ansigtet, da jeg gik ind i mit køkken, og jeg trådte i en mindre vandpyt, som lå foran mit køleskab.

I dét øjeblik gik det op for mig, at alt vandet fra lejlighederne på 1. og på 2. sal løb ned i min lejlighed…

Klokken 21.01 ringede jeg første gang til min overbo, som af en eller anden grund slet ikke bor i sin lejlighed?! Han svarede ikke. Jeg forsøgte igen klokken 21.02. Håbet var, at han ville tage telefonen og sørge for enten selv at komme eller sørge for at få lejligheden låst op, så vandskaden i min lejlighed kunne begrænses.

Kort efter ankom to unge, flinke fyre fra skadeservice. De ville gerne have lukket for vandet, så det ikke længere kunne fosse ud, men de havde ikke en nøgle til rummet, så de kunne ikke få adgang. VVS’eren har en nøgle til rummet, hvor man kan lukke for vandet, men han var endnu ikke nået frem.

Gode råd var dyre… Klokken 21.04 ringede vi igen til nødnummeret for at få fat i en, som hurtigst muligt kunne lukke for vandet, men vi fik jo blot fat i Belfor igen, som havde sendt hjælp afsted…

Ejendomsfunktionæren bor i boligområdet, og vi var nødt til hurtigst muligt at få lukket for vandet for at begrænse omfanget af vandskaden, så vi fandt hans private telefonnummer. Jeg ringede til hans privatnummer klokken 21.07.

Jeg forklarede ham kort om vandskaden i opgangen, og så gav jeg røret videre til en af de to unge fyre fra skadeservice. Ejendomsfunktionæren havde spurgt til, hvorfor VVS-manden ikke kunne lukke for vandet. Den unge fyr orienterede ham om, at VVS-manden var i gang med en anden opgave i Skanderborg, og at det var nødvendigt at få lukket for vandet hurtigst muligt.

Efter noget tid ankom ejendomsfunktionæren til opgangen og lukkede for vandet.

Han gik sammen med de to fyre – og VVS’eren som også var nået frem – ind i min lejlighed. De gik igennem min ret våde gang og ind i mit tilnærmelsesvis gennemblødte køkken, hvor vandet løb hastigt ned flere steder. Det dryppede endda fra loftet.

Alligevel konstaterede ejendomsfunktionæren hurtigt med et smil på læben (måske endda et lidt hoverende ét), at jeg var sluppet billigt, og så forlod han lejligheden igen…?!

Jeg spurgte undrende en af de unge fyre fra skadeservice, som blev tilbage i min lejlighed, om ejendomsfunktionæren mon også ville synes, det var billigt sluppet, hvis selvsamme vandskade var sket i hans egen lejlighed… Det mente den unge fyr heller ikke…

Vi var flere beboere i opgangen, der overfor nødhjælpen kunne berette om, at lejligheden på 1. sal er forladt og ubeboet, og jeg bad ejendomsfunktionæren om at skaffe sig adgang til overboens lejlighed, så hele vandmængden fra hans lejlighed ikke skulle ødelægge mit inventar og mine ejendele.

Ejendomsfunktionæren fik overboens telefonnummer og forsøgte at ringe ham op, men overboen svarede heller ikke ham.

Der blev IKKE låst op ind til overboens lejlighed!

Ejendomsfunktionæren påstod, at det kun er politi og brandvæsen, der må låse sig ind…

Advokatgruppen.dk skriver, at udlejeren har ret til at skaffe sig adgang til et lejemål, når forholdene kræver det! I tilfælde af en akut vandskade så kræver forholdene det!

En anden advokat har tillige bekræftet, at en udlejer må og sågar har pligt til at skaffe sig adgang til et lejemål, hvis det kan begrænse skaden hos øvrige beboere.

Jeg er den øvrige beboer, hvis inventar i lejligheden er beskadiget, og som har fået ødelagt ting, tøj og muligvis også elektronik på grund af vandskaden. Jeg ved eksempelvis stadig ikke, om min computer kan reddes…

Desuden bliver det en tidskrævende affære at få min lejlighed i ordentlig stand igen og få tjekket samtlige ejendele og vasket både vinter- og sommertøj, som var i de to skabe, som også blev oversvømmet i forbindelse med vandskaden. Det beskidte vand, der fossede ned, har lavet mærker og misfarvet noget af tøjet. Gade vide om det hele kan reddes…

Jeg har allerede orienteret mit forsikringsselskab og to forskellige advokater om, at det nok bliver en kamp at få boligforeningen til at gøre, hvad de bør gøre.

Heldigvis for mig er der noget, der hedder lovgivning og retssikkerhed – selvom boligforeningen gerne vil gøre præcis, som det passer dem…

Noget andet i denne forbindelse er de helbredsmæssige omkostninger. Jeg kan mærke på min vejrtrækning, at den tætte luft og det fugtige klima ikke er godt for mine lunger. Jeg har taget en del ekstra astmamedicin og ligeledes anfaldsmedicin, men alligevel hoster jeg mere og mere, og jeg er stakåndet.

Beboeren fra 2. sal sad på trappen i opgangen, da vi kom ud fra min lejlighed. Jeg stod lige ved siden af hende, da ejendomsfunktionæren forklarede hende grundigt og omsorgsfuldt, at hun ville få en affugter ind i sin lejlighed, og at det måske kunne blive lidt bøvlet for hende, når hun skulle tømme affugterens skuffe for vand.

Han kiggede slet ikke på mig, og han nævnte intet om, at jeg også skulle have en affugter ind i min lejlighed?!

Beboeren på 2. sal er leder af et fitnesscenter, og hun er tydeligvis mere trænet, end jeg er. Det var slet ikke engang med i ejendomsfunktionærens optik, om det kunne blive bøvlet for mig at bære på den tunge spand… Men så igen – havde det stået til ham, så havde jeg slet ikke fået en affugter ind i min lejlighed – dén aften i hvert fald…?!

VVS-manden og de to unge fyre agerede alle 3 yderst professionelt, og de var høflige og endda omsorgsfulde. VVS-manden tog afsted – vistnok kort tid efter at ejendomsfunktionæren forlod ”gerningsstedet”…

Det var efterhånden blevet sent, men de to unge fyre fra skadeservice gjorde alt, hvad de kunne for at hjælpe. De udviste stor forståelse for de gener en akut vandskade forårsager.

De havde slæbt mit køleskab ud midt på køkkengulvet, og de forsøgte at fjerne eller på bedste vis at begrænse vandmængden, men det virkede til at være en lidt håbløs opgave, fordi alt vandet fra min overbos stadig aflåste lejlighed fortsatte med at fosse ned i min lejlighed.

Selv på mit stuegulv lå der vand?! Jeg havde ellers med hjælp fra en af de andre beboere i opgangen fået tømt mine skabe i gangen for tøj, frakker og ting, men meget var desværre allerede blevet vådt og beskidt. Jeg håber, det forskellige kan reddes, men det bliver også besværligt og dyrt at skulle slæbe alt mit tøj over i vaskeriet og betale for de mange vasketure…

Det var en kaotisk situation, hvor det føltes som om, vi gjorde en nærmest omsonst indsats for at redde mine ejendele. Vandskaden omfatter både stuen, soveværelset, badeværelset, gangen og køkkenet…

Skaden var sket! I øjeblikket og egentlig også på nuværende tidspunkt føltes og føles det som ragnarok.

Jeg blev skidt tilpas og kunne ikke rigtig få vejret i den tætte og fugtige luft, og jeg var heldig med, at to beboere fra opgangen og de to fyre var tilstede.

Det var nok en kulmination af det hele, som gjorde, at jeg besvimede. Mit helbred er desværre ikke optimalt, jeg er lungepatient, og jeg var træt og udkørt efter en meget lang dag, og jeg kunne ikke rigtig få vejret.

Da jeg besvimede, ringede en af fyrene 112. Jeg kom efter sigende til mig selv ret hurtigt, og jeg kunne selv snakke med damen fra alarmcentralen i telefonen. Jeg var stadig skidt tilpas, men jeg mente ikke, at de behøvede at sende en ambulance afsted. Jeg takkede dem alle for deres hjælp, og jeg og de to øvrige beboere satte os udenfor på en bænk, så jeg og de kunne få noget frisk luft. Jeg fik noget druesukker og noget vand at drikke, og så fik jeg det bedre.

De to fyre knoklede videre i lejligheden.

Vinduerne skal helst være lukkede, så længe affugteren kører. Affugteren kører på fuld drøn dag og nat, så jeg har det ikke super duper – heller ikke i skrivende stund, men jeg håber på, vejret bliver godt nok til, at jeg kan søge tilflugt i min have.

Klokken 23.17 forsøgte jeg endnu engang at ringe til min overbo for at sige, at han gerne måtte vække mig, hvis han skulle vælge at komme retur til lejligheden i løbet af natten. Han har ikke været i boligområdet eller i sin lejlighed, siden vi fik installeret dørtelefonanlægget, så han er ikke i besiddelse af nøglebrikker og vil slet ikke kunne komme ind i bygningen. Han svarede ikke, og han har stadig slet ikke reageret…

Jeg havde kort forinden sendt ham en sms, hvor jeg havde skrevet og orienteret ham om vandskaden og oplyst ham om, at vandet fra hans lejlighed fossede ned i min lejlighed.

Man må da håbe, min overbo er ok?! VVS-manden spurgte, da vi stod udenfor den aflåste og tilsyneladende meget forladte overbos lejlighed, om vi var sikre på, at han ikke lå og var død eller på anden måde tilskadekommen i lejligheden. Vi kunne forsikre ham om, at lejligheden har været øde, forladt og ubeboet siden august sidste år, hvor beboeren med hjælp fra et flyttefirma tog afsted med nogle af sine ting.

Det er mandag, 2. pinsedag i dag, og jeg burde egentlig se, om jeg kan gøre lidt rent efter vandskaden, nu hvor vandet ikke længere (synligt i hvert fald) drypper ned fra overboens lejlighed.

Jeg burde forsøge at redde flere af mine ejendele, men det er meget varmt i lejligheden. På grund af affugteren må jeg helst ikke lufte ud, og min vejrtrækning er besværet i en grad, hvor jeg skal være påpasselig med ikke igen at blive helt utilpas.

Tømreren sagde, da han dagen efter vandskaden klokken 11.32 ringede på min dør og stod klar med en affugter til min lejlighed, at de vil komme i morgen, tirsdag, og besigtige lejligheden og danne et overblik over, hvilke skader der skal udbedres.

Nu må vi se, om der rent faktisk dukker nogen som helst op i morgen, eller om ejendomsfunktionæren beslutter sig for, at vandskaden i min lejlighed efter hans mening er en simpel bagatel, og at det slet ikke er nødvendigt at udbedre noget som helst…?! Jeg skal jo straffes for, at jeg sammen med andre tillader mig at klage over larmen fra violinbyggerværkstedet i kælderen…?!

Jeg ringede til nødnummeret om den akutte vandskade i min lejlighed, torsdag den 25. maj klokken 20.01. Hvis skadeservice ikke havde været så grundige og hjælpsomme, og hvis de unge fyre ikke havde sørget for en affugter til min lejlighed allerede samme aften, så var det altså ejendomsfunktionærens mening, at der først skulle en affugter ind i min lejlighed, fredag den 26. maj klokken 11.32 – 15 timer og 31 minutter efter at vandrøret bristede…

15 timer og 31 minutter… 55860 sekunder… Så tager man sig god tid om at begrænse omfanget af vandskaden…

I næste indlæg skriver jeg blandt andet mere om vandskaden og om, at andre beboere i boligområdet har oplevet, at ambulancer har svært ved at finde frem til adresser i boligområdet og nå frem rettidigt.

Det er en grufuld tanke, men gælder det mon så også for brandvæsnet, at det vil tage tid, før de kan finde frem til Næringen 32 og redde os, hvis der sker en eksplosion i det ulovlige og ikke isolerede værksted i kælderen, eller hvis der ”blot” udbryder brand…

Tak, fordi du / I læste med og muligvis er med til at sprede budskabet og gøre en forskel.