Getting your Trinity Audio player ready...

Jeg oplever desværre fortsat at blive generet. Ikke af beboere men af nogle af Alboas folk. I første omgang forsøger jeg på egen hånd at håndtere chikanetiltagene.

I forgårs, den 16. december 2024, sendte jeg en mail til varmemesterkontoret, til boliginspektøren og til Alboas hovedkontor.

I emnefeltet skrev jeg ”Reservationer slettes gang på gang?!”. I min mail stod der: ”Hej. Jeg oplever gang på gang, at mine vaskeri-reservationer bliver slettet?! Så sent som i dag havde jeg reserveret maskine 1 og 3 fra klokken 13 – 15. De reservationer var ligesom mange af mine andre reservationer blevet slettet?! Hvem har adgang til at slette reservationer i systemet? Mener I, sletningerne skyldes systemfejl ligesom de for høje opkrævninger? Kan der igangsættes en undersøgelse – eventuelt i samarbejde med Electrolux – i forhold til, hvorfor reservationer gang på gang slettes? Jeg afventer at høre fra jer. Med venlig hilsen Malene Ottesen, Næringen 32, stuen 1”.

I dag har jeg sendt endnu en mail til boliginspektøren og til Alboas hovedkontor. Min skrivelse i dag er egentlig ment som et svar på det brev, boliginspektøren skrev til mig, den 21. november.

Som emne angav jeg ” Vaskeri-udfordringer og øvrige kommentarer”. Derudover skrev jeg:

”Jeg har modtaget boliginspektørens brev fra den 21. november 2024. Tak for det. Med i brevet var de udspecificerede vaskeriregninger, jeg havde anmodet om at få. Ligesom øvrige beboere i Vejlby Vest oplever jeg, at det er svært at følge med i, hvor meget man vasker for i forhold til, hvad der opkræves. Først og fremmest skyldes udfordringen nok forsinkelsen – altså at man eksempelvis først opkræves i februar måned 2025 for, hvad man har vasket for i december 2024. Derudover har forvirringen været stor i forhold til uoverensstemmelserne mellem vaskerisystemet på hjemmesiden og på skærmen i vaskeriet. Ydermere er det problematisk, at alle transaktioner ikke fremgår – synligt for os beboere i hvert fald. For eksempel den 4. oktober: Som man kan se på de to billeder, har jeg ikke på noget tidspunkt kunnet se transaktionen for vasketuren den pågældende dag – hverken på vaskerihjemmesiden eller på skærmen i vaskeriet”.

Screenshot

“Imidlertid fremgår den trods alt på den udspecificerede regning, jeg fik tilsendt?! På det seneste er vaskerisystemet helt holdt op med at opdatere?! Som det nyeste er funktionen med transaktioner på skærmen i vaskeriet helt forsvundet (på dette billede kan man se, at funktionen med “transaktioner” er væk)?!”

I en periode – efter jeg havde henvendt mig om de for høje vaskeriopkrævninger – opdaterede begge vaskerisystemer prompte efter vasketurens afslutning. Det er ikke tilfældet længere. Så længe der er så megen forvirring og visse uoverensstemmelser i forhold til selve vaskerisystemet, så vil jeg løbende anmode om at få tilsendt udspecificerede vaskeriregninger. Dette for at sikre mig at opkrævningerne stemmer fuldstændig overens med min dokumentation”.

“I forgårs skrev jeg til varmemesterkontoret, til boliginspektøren og til Alboas hovedkontor om, at jeg gang på gang desværre oplever, at mine vaskerireservationer slettes?! Det er indtil videre i hvert fald sket de sidste 8 gange. Jeg har adspurgt andre beboere i forhold til problematikken – ingen andre giver udtryk for at opleve det samme. Tilsyneladende er det altså udelukkende mine reservationer, der hver gang slettes?! Det efterlader mig med en opfattelse af, at en eller anden manuelt sletter mine reservationer for at genere mig. Det håber jeg så sandelig ikke er tilfældet! Det er kun Electrolux og Alboas ansatte, der har adgang til den administrative del af systemet. Hvis det er tilfældet, at en af Alboas ansatte på den vis chikanerer mig, så bør det omgående ophøre! Jeg vil gerne anmode om, at der tjekkes op på, hvordan og hvornår det sker, samt hvem der står bag de gentagne fjernelser af mine reservationer. Der må være en slags log, hvor man kan se, hvem der logger ind, hvorfra osv.”.

Retssagen omkring det brandfarlige, larmende, forbudte, nu heldigvis for altid lukkede værksted er velafsluttet. Det er ærgerligt og skammeligt, at det var nødvendigt, at vi simpelthen skulle ende i Retten. Hvorom alting er, så var det en nødvendighed, problematikken og forløbet burde være en saga forbi, og forhåbentlig har alle taget ved lære af forløbet og processen. Det skaber dog røre og konflikter, hvis det er tilfældet, at en eller flere af Alboas folk fortsætter med at gøre min hverdag i Vejlby Vest besværlig! En sådan problematik og misere vil nødvendigvis også skulle håndteres!”

“Det er den 18. december 2024 i dag. I går, den 17. december, var det 3 år siden, jeg havde en telefonisk samtale med boliginspektøren omkring den evindelige værkstedslarm, der dag efter dag forpestede mit hjemmeliv. Med udgangspunkt i telefonsamtalen, indvilligede jeg i at deltage i det møde, den 20. december 2021, der viste sig at være alt andet end noget, der havde med dialog at gøre…“.

Vi er flere – både nuværende og tidligere beboere – der har drøftet, at boliginspektøren, beboerrådgiveren og lejeren af værkstedet aldrig havde kunnet udføre den ondskabsfulde og ødelæggende plan med løgne om lydprøver, larmeskema over mit hjem osv., hvis ikke jeg havde fulgt boliginspektørens formaning om, at jeg skulle møde op alene“.

Jeg håber ikke, der bliver flere problemer med chikane, larm, larmeskema, løgne osv., men skulle det blive nødvendigt, at vi ender ud i endnu en retssag, så har jeg endnu flere vidner klar til at berette om sandheden. Min advokat begrænsede antallet af vidner på grund af tidsforbrug. Hvis det stik mod al fornuft bliver nødvendigt med endnu en retssag, så vil retsdagene skulle gennemføres, samtlige vidner skal afhøres, og samtlige beviser skal fremlægges!”

Min formodning og mit håb er dog, at Alboa opfordrer sine folk til at følge regler og love og behandle mig ordentligt og anstændigt, så jeg kan leve mit liv i fred og ro, og så flere dommere, advokater og øvrige instanser ikke behøver komme på banen“.

“Jeg er underskriver på denne skrivelse, men jeg har en hilsen med fra flere nuværende og tidligere beboere. Alboa profilerer sig med ordene ”trivsel”, ”ordentlighed” og ”fællesskab”. Dét at trives er nærmest altafgørende – både for ansatte og beboere. Trivsel forudsætter ordentlighed og medmenneskelighed. Fællesskab kommer sig af, når man er sammen om noget. Ved at forskelsbehandle og tilgodese udvalgte, ødelægger man fællesskabet. Samtlige lejere og ansatte skal behandles pænt, ordentligt og anstændigt. Ingen skal eksempelvis tvinges til hverken at leve under et larmeskema eller høre på evindelig værkstedslarm – ej heller må chikane, hærværk og trusler foregå i det åbenlyse!”

Trivsel, ordentlighed og fællesskab bør være grundstenene i enhver menneskelig sammenhæng. Man er også nødt til at følge med tiden. Beboersammensætningen i Vejlby Vest har ændret sig gennem årene. Flere uddannede flytter ind, ressourcestærke er kommet til – folk finder sig naturligvis ikke i hvad som helst“.

“Jeg bor her stille og roligt, jeg betaler min husleje, jeg har det rigtig godt med omkringboende. Jeg er virkelig blevet gjort uret! Noget lignende må ALDRIG gentage sig! Retssagens afslutning burde være en oplagt mulighed for at starte på en frisk. Mange har fulgt og følger stadig med i min kamp for retfærdighed. Hvis jeg fortsat chikaneres og udsættes for alt muligt, så kommer ingen af os til at få en stille og rolig hverdag. Hævn osv. er I nødt til at se jer ud over!

“I gjorde mig uret! Jeg tog kampen op! Retfærdigheden er efter flere år sket fyldest!”

“Uanset om I kan lide mig eller ej, så har jeg rettigheder som lejer! Allerede før renoveringerne anmodede jeg om, at mit gulv i soveværelset skulle laves. Det gik i stykker efter vandskaden i maj måned 2023. Jeg har ventet i månedsvis, mit gulv er stadig ikke lavet?! I den henseende misligholder Alboa vel sin del af lejeaftalen i forhold til A-ordningen. Jeg har virkelig udvist tålmodighed. Jeg anmoder hermed endnu engang om, at mit gulv i soveværelset skal laves, så der ikke sker yderligere skade, og så jeg ikke skærer min fod flere gange, når jeg træder ned i hullet. Både områdets tømrer og ejendomsserviceteknikeren i Vejlby Vest er opmærksomme på problematikken. Varmemesteren er vel også i og med, at han læser indkomne mails. Hovedkontoret og boliginspektøren hører måske for første gang om min anmodning. Jeg forventer ikke, gulvet når at blive lavet før jul. Der er ganske få dage tilbage inden juleferien. Men i januar regner jeg stærkt med at blive kontaktet om, hvornår jeg kan være hjemme til at lukke personale ind, så mit gulv langt om længe kan blive lavet”.

Det ærgrer mig og gør mig ked af det, at jeg fortsat behandles dårligt og forkert. Jeg fortjener det ikke!

I boliginspektørens brev fra den 21. november bliver det nævnt, om jeg vil gensende mine stadig ubesvarede spørgsmål. Naturligvis vil jeg det. Jeg og øvrige beboere havde egentlig opgivet nogensinde at få svar, da vores henvendelser fra den 9. februar 2023 og den 22. februar 2023 blev blankt ignoreret af både boliginspektøren, varmemesterkontoret, Alboas hovedkontor og afdelingsbestyrelsesformanden. Jeg gensendte vores spørgsmål den 16. oktober 2024. Først forsøgte jeg at skrive til boliginspektøren. Boliginspektørens mailadresse kunne man dog ikke skrive til. Man fik en mail tilbage om, at mailadressen pludselig slet ikke eksisterede. Efterfølgende sendte jeg materialet til hovedkontoret.

1.  I Husordenen står der klart og tydeligt, at der ikke må forefindes kummefrysere i lejede kælderrum. Afdelingsbestyrelsesformanden sagde på det årlige afdelingsmøde i 2022, at der er kummefrysere i flere af de lejede kælderrum. Bør Husordenens regler ikke håndhæves?

2. Vi er flere, der har bemærket og ærgrer os over, at der åbenlyst nærmest reklameres med lov- og regelbrud i Vejlby Vest. Ingen af os har glemt, da afdelingsbestyrelsesformanden på det årlige afdelingsmøde i 2022 flere gange gentog i mikrofonen: ”Ja, det er ulovligt, det har altid været ulovligt, hvad vil I gøre ved det? Proppe det op i røven eller hvad?” Både boliginspektøren, ejendomsfunktionæren og beboerrådgiveren var ud over alle fremmødte beboere til stede, da afdelingsbestyrelsesformanden kom med de malplacerede og harske udmeldinger. Når Alboa laver en artikel om hård tone og trusler, og samtidig profilerer sig med ordene ”trivsel”, ”ordentlighed” og ”fællesskab”, mener Alboa så, at det er i orden og acceptabelt, at Alboas daværende organisationsbestyrelsesmedlem, som også er boligområdets revisor og afdelingsbestyrelsesformand bramfrit gentager en sådan udmelding?

3. Hvis kummefryserne stik mod Husordenens regler får lov til at blive ved med at være i de lejede kælderrum, bør hver enkelt lejer så ikke selv stå for den samlede udgift til el i stedet for, at elforbruget i de lejede kælderrum hovedsageligt betales over fællesudgifter?

4. Vejlby Vest har ikke længere en generalforsamling. Der afholdes i stedet et årligt afdelingsmøde. Afdelingsbestyrelsesformanden er flere gange blevet bedt om at sørge for, at hjemmesiden VejlbyVest.dk bliver opdateret, så det ikke længere fremstår som om, der fortsat afholdes en generalforsamling med gældende regler i dén sammenhæng. Kan Alboa motivere afdelingsbestyrelsesformanden til at rette op og eventuelt svare på, hvorfor der ikke længere afholdes generalforsamlinger?

5. Afdelingsbestyrelsesformanden præsenterede sig selv og en nøgleansvarlig som regnskabsansvarlige for Fritidsklubben. Han nævnte, at revisionen også havde undret sig over bankgebyrer. Udføres der ekstern revision af regnskaberne i Vejlby Vest og i Fritidsklubben?

6.  I Fritidsklubbens regnskaber figurerer ”Træværkstedet” ikke. Vi fik forklaringen, at der ikke er økonomi forbundet med Træværkstedet. Afdelingsbestyrelsesformanden sagde, at den nøgleansvarlige kan komme til ham og bede om finanser. Da vi spurgte, hvor fra i regnskaberne eventuelle beløb bliver taget fra, blev vi fejet af med svaret ”fra et eller andet sted”. I et regnskab skal der være styr på debet og kredit. Har afdelingsbestyrelsesformanden helt frit slag, eller bliver der ført kontrol med, om det forskellige foregår, som det skal og bør?

7. Vil Alboa – måske i samarbejde med Electrolux – undersøge, hvem der står bag, at mine vaskerireservationer gang på gang slettes?

8. Er funktionen med transaktioner på skærmen i vaskeriet kun forsvundet midlertidigt?

9.  Vil Alboa formane overfor relevante ansatte og frivillige, at jeg skal behandles lige så pænt og ordentligt som øvrige beboere, så også jeg kan trives i mit hjem og i mit boligområde?

10. Vil I sørge for, mit gulv i soveværelset bliver lavet i januar 2025?

11. Vi er flere, der bekymrer os om, at vand- og varmemålerne er gemt bag det store, skrøbelige spejl på de nye badeværelser. Byggeledelsen sagde under fejl- og mangelgennemgangen, at det er en tomandsopgave, hvis man skal løfte spejlet af. Vi er mange, der bor alene. Det er mest trygt, hvis man selv har mulighed for at holde øje med sine målere. Har Alboa kommentarer i forhold til den problematik?

Jeg afventer at høre fra jer, og jeg har fuld forståelse for, hvis I ikke når at svare mig før jul. Glædelig jul og godt nytår. Med venlig hilsen Malene Ottesen, Næringen 32, stuen 1″.

I næste indlæg fortæller jeg om, hvorvidt jeg har fået en respons på mine henvendelser. Ligeledes beretter jeg om, hvis jeg har fået svar på mine spørgsmål. Jeg satser på at nå at skrive endnu et blogindlæg inden juleferien.

Tak, fordi du / I læser med og muligvis er med til at sprede budskabet og gøre en forskel.