Getting your Trinity Audio player ready...
|
I sidste indlæg ”131 Igen opkrævet for meget?!” skrev jeg blandt andet om, at jeg rent faktisk havde hørt fra boliginspektøren. Senere på dagen hørte jeg endda endnu engang fra boliginspektøren – sent fredag eftermiddag.
For at opsummere havde jeg i fredags skrevet til Alboas hovedkontor, boliginspektøren, varmemesterkontoret og Electrolux-supportmedarbejderen, fordi jeg netop var blevet opkrævet 7 kroner for en 30 graders vask, som reelt kun koster 4 kroner.
Udover de 50 kroner, Alboa i forvejen havde opkrævet mig for meget for at benytte boligforeningens vaskeri, var det sket igen. Denne gang drejede fejlopkrævningen sig om næsten en fordobling af prisen – 7 kroner i stedet for 4 kroner.
Jeg sendte min mail til de forskellige klokken 13:10. Klokken 14:25 hørte jeg fra boliginspektøren, som skrev, at Alboa er ved at undersøge omfanget. Han lovede desuden, at jeg også får de 3 kroner tilbage, som jeg i denne omgang for en enkelt vask var blevet opkrævet for meget.
Klokken 14:47 svarede jeg ham, at jeg på grund af tavsheden egentlig havde troet, sagen fra deres side blot var henlagt. Jeg skrev, at jeg er vidende om, at flere beboere end mig også har en opfattelse af at betale for meget for at vaske. Jeg påpegede, at det er rart at vide, at Alboa er ved at undersøge omfanget. Endvidere bad jeg om en tilbagemelding i forhold til, hvad de kommer frem til.
Jeg grublede efterfølgende lidt over, hvad boliginspektøren mener med, at Alboa er ved at undersøge omfanget… Mener han, at hovedkontoret er ved at granske lidt i, hvad der generelt egentlig foregår her i Vejlby Vest? Eller mener han kun omfanget af de for høje vaskeriopkrævninger? Gad vide hvordan de bærer sig ad? Spørger de beboere? Tjekker de opkrævninger fra andre vaskerier? Samarbejder de med Electrolux om sagen? Ejendomsfunktionæren skrev i hvert fald til mig den 1. august, at han havde inddraget Alboas support hos Electrolux.
Der er så mange ubesvarede spørgsmål – så mange løse ender. Gid de forskellige allerede fra starten af havde kommunikeret med mig. Eksempelvis ved jeg stadig heller ikke, hvordan den Electrolux-ansatte var kommet frem til 38 kroner for meget opkrævet i stedet for 36 kroner i 2024, som jeg var kommet frem til?!
I forhold til at undersøge omfanget så er vi nogle, der er spændte på, om Alboa langt om længe reagerer på eller i hvert fald inddrager vores henvendelse fra februar 2023. Vi henvendte os skriftligt og spurgte ind til forskelligt. Vi påpegede, at der er noget helt galt i boligområdet, men vi blev ignoreret blankt?!
Vi mødte en mur, ligesom jeg gjorde i lang tid i forbindelse med de for høje vaskeriopkrævninger… Og dengang med den ublu og uberettigede elregning… Og i de år hvor værkstedsmareridtet stod på…
I fredags mødte jeg en dame i området. Vi hyggesnakkede om lidt forskelligt. Jeg nævnte, at jeg netop havde vasket tøj. Hun sagde, det er blevet dyrt at vaske, og at hun har en opfattelse af, at hun betaler for meget. Jeg sagde til hende, at hun nok ikke tager helt fejl.
Jeg fortalte, at jeg har dokumenteret siden oktober 2023, og at jeg kan bevise, at jeg faktuelt er blevet opkrævet for meget.
Hun rystede på hovedet og så opgivende ud. Hun fortalte, hun var blevet opkrævet 3000 kroner for rengøring af en plet, da hun skulle flytte. Hun havde protesteret, men det havde ingen forskel gjort. Hun sagde, at hun fortrød, at hun ikke var gået videre med sagen.
Hun var ligesom mange andre frustreret og føler sig mindre godt behandlet.
Jeg forstår hendes frustration og forsikrede hende om, at det godt kan svare sig at følge op på ting og inddrage hjælp udefra.
Jeg nævnte, at der netop havde været afholdt afdelingsmøde. Hun himlede med øjnene og sagde, at hun simpelthen nægtede at spilde tid på at deltage i flere af de udemokratiske møder med dårlig stemning.
Jeg mener netop, at vi er flere, der skal møde op og kæmpe for at opnå ændringer og forbedringer. Men det kræver et flertal at få noget vedtaget, og for at kunne stemme skal man møde op.
Inden vi skiltes ad, foreslog jeg hende, at hun også skal begynde at dokumentere, når hun vasker. Når fejlopkrævningerne er sket så mange gange i det vaskeri, jeg vasker i nu, skete det så også i de to vaskerier, jeg tidligere har benyttet? Sker det også i det, hun vasker i og i øvrige af de mange vaskerier?
Det ærgrer mig, når jeg snakker med forskellige, at de også føler sig trynet, nedgjort og affærdiget. Samtidig med jeg bliver ærgerlig, så bekræftes jeg i, at det er nødvendigt, at nogen tager kampen op.
Muligvis skyldes de for høje vaskeriopkrævninger en fejl. Men hvis det ganske enkelt er tilfældet, hvorfor er mine henvendelser så gennem længere tid blevet ignoreret? Hvorfor har ingen villet besvare mine relevante spørgsmål? Hvis forklaringen, som ejendomsfunktionæren skrev til mig, er en forskydning i prislisten, hvorfor sker den for høje opkrævning så ikke hver eneste gang?
Når man bliver mødt med tavshed og så at sige bliver lagt på is, så bliver man skeptisk og begynder at undre sig endnu mere. Har en Electrolux-ansat på to forskellige dage vitterligt været i vaskerierne i Næringen 33 og i Næringen 30 for at undersøge fejlen med de for høje opkrævninger? Har den support-medarbejder, jeg talte i telefon med, virkelig gennemgået mine regninger? Hvis det er tilfældet, hvordan kan vi så være nået frem til to forskellige resultater? Hvad er forklaringen på, at systemet i vaskeriet og det på vaskerihjemmesiden ikke altid stemmer overens? Styres det ene manuelt? Meget havde været nemmere, hvis de forskellige havde været villige til at kommunikere omkring problemet.
Klokken 16:39 fik jeg endnu en mail fra boliginspektøren. Jeg ved faktisk ikke præcis, hvad han mener med det, han skriver. Hans skrivelse efterlader mig i hvert fald ikke med færre spørgsmål…
Han skrev (jeg citerer ordret): ”Hej Malene. Det er selvfølgelig i orden at du henvender dig, og det er du da i din gode ret til. Jeg glemte faktisk i mit sidste svar at skrive, at hver afdeling er sin egen selvstændige økonomiske enhed, hvilket betyder, at beløbet for anvendelse af fællesvaskeriet tilgår afdelingen, og kun afdelingen, men det beretter naturligvis ikke til, at der opkræves for meget. Med venlig hilsen Inspektør ALBOA”.
Det er naturligvis rart, at han er begyndt at holde den høflige tone. Allerede ved, at han tilkendegiver, at det selvfølgelig er i orden, at jeg henvender mig, og at jeg er i min gode ret til at gøre det, så har jeg en følelse af, at han møder mig i øjenhøjde.
I forhold til den resterende del af hans mail stiller jeg mig uforstående. Han skriver, at Vejlby Vest er en selvstændig økonomisk enhed. Han tilføjer, at beløbet for anvendelse af fællesvaskeriet tilgår afdelingen og kun afdelingen. Men i sidste ende ejer Alboa jo boligområdet, så de penge, der florerer, kommer i sidste ende også Alboa tilgode, vil jeg mene?!
Det er min opfattelse, at Alboas hovedkontor forvalter de økonomiske forhold. Jeg betaler min husleje til Alboa, som er beliggende i Viby J. Min husleje og øvrige lejeres huslejer skal være med til at dække udgifterne til diverse. Eksempelvis betaler vi udgiften til ansattes lønstigninger. Det er heller ikke gratis, at vi på nuværende tidspunkt og muligvis i en årrække frem betaler for at have den mangeårige ejendomsfunktionær ansat samtidig med den nyansatte ejendomstekniker, som på et tidspunkt skal tage over efter ham. Alt koster, også de igangværende renoveringer og de efterfølgende forbedringer.
Det er bekostelige tider, og sådan er det nu engang. Det kan jeg forholde mig til. Men jeg stiller mig uforstående overfor, hvis Alboa slet ikke profiterer af, hvad der foregår i Vejlby vest og i de øvrige af Alboas boligområder?! Måske misforstår jeg, hvad boliginspektøren skriver. Jeg håber, han vil forklare. Jeg vil i hvert fald spørge ham.
Heldigvis påpeger boliginspektøren i sin mail, at det uanset hvad naturligvis ikke er berettiget, at der opkræves for meget. Så langt er vi enige!
Når han i fredags skrev til mig, at Alboa er ved at undersøge omfanget, gad vide om han så mener, at de på hovedkontoret er ved at få øjnene op for, at der er noget galt i boligområdet?
Allerede den 9. februar 2023 var vi en flok beboere, der skriftligt rettede henvendelse til Alboas hovedkontor, boliginspektøren, ejendomsfunktionæren og afdelingsbestyrelsesformanden, som også er områdets revisor. Vi fik ingen respons?!
Den 22. februar gensendte vi vores henvendelse og rykkede for svar på vores spørgsmål fra den 9. februar. Vi var 7 lejere, der havde skrevet under på henvendelsen.
I vores skrivelse stod der: ”Hej afdelingsbestyrelsesformand. På afdelingsbestyrelsens generalforsamling 26.9.22 blev der stillet forslag om, at de mange kælderrum skulle have selvstændige elmålere, så hver især kunne betale for eget forbrug. Det blev i stor stil stemt ned af ”det grå guld”, som du kaldte jer mangeårige beboere, som du er en del af.
Det blev drøftet, at bestyrelsen skulle have nogle år til at undersøge muligheden for selvstændige elmålere, men i dit referat skrev du blot, at forslaget blev stemt ned, og at den sag er lukket?! Vi er en del, der undrer os over fremgangsmåden i området.
Til mødet sagde du, at der både er værksteder og kummefrysere i de 90 kælderrum.
På Fritidsklubbens generalforsamling 30.1.23, gjorde en kvinde fra området os opmærksomme på, at der i Husordenen står, at der slet ikke må være kummefrysere i hverken private eller lejede kælderrum. Hvor mange kummefrysere har du kendskab til, der står rundt omkring i de forskellige kælderrum? På generalforsamlingen 30.1.23 præsenterede du spektaklet og dig selv som regnskabsansvarlige. Er det også spektaklet, der laver regnskabet for afdelingsbestyrelsen?
Du er anført som revisor under regnskaberne, og du præsenterede både regnskabet på generalforsamlingen i september 2022 og til generalforsamlingen i januar 2023. Du nævnte i forbindelse med bankgebyrer på mødet 30.1.23, at revisionen også havde undret sig. Udføres der ekstern revision af regnskaberne? Vi er nogle, der undrer os over en del af tallene i regnskaberne – både afdelingsbestyrelsens regnskab og Fritidsklubbens. Vi spurgte blandt andet til mængden af ret fyldte kasser med søm og skruer i Træværkstedet, som folk frit kan bruge af. Vi spurgte til, hvorfor Træværkstedet ikke figurerer i regnskabet. Du svarede, at der ingen økonomi er forbundet med Træværkstedet, og at spektaklet som nøgleansvarlig ind imellem kan få penge til at købe noget for. Men hvor kommer de penge fra? Det kan vi ikke se i regnskabet. Ejendomsfunktionæren udtalte på mødet, at de mange søm og skruer nok er blevet efterladt af arbejdsfolk. Den forklaring køber vi dog ikke, da vi snakker søm og skruer for rigtig mange penge. Vi vil gerne have tingene undersøgt, så alt går helt rigtigt til. Vi ser frem til at få svar på:
- Er det spektaklet, der laver Fritidsklubbens regnskab og afdelingsbestyrelsens?
- Er du revisor på begge regnskaber?
- Hvor mange kummefrysere har du kendskab til, der står i de 90 kælderrum i de forskellige bygninger?
- Har du tænkt dig i samarbejde med Alboa at håndhæve Husordenens regler og beordre de ulovligt placerede kummefrysere fjernet?
- I værkstedet i kælderen, Næringen 32 er der store maskiner, elektriske værktøjer og lak, som er en brandbær væske, hvilke også er forbudt at opbevare og bruge i kælderen. Er der indhentet særlig tilladelse til det foretagende?
- Udføres der ekstern revision af regnskaberne?
Har du viden om, hvorvidt der er hfi-relæ i de mange kælderrum, hvor der ikke er selvstændige elmålere? Vi spørger, da vi bekymrer os i tilfælde af brandfare. Vores spørgsmål omhandler både i værkstederne og i de mange rum med ulovligt placerede kummefrysere. På forhånd Tak for snarligt svar. Med venlig hilsen”.
Vi gensendte vores skrivelse fra den 9. februar den 22. februar klokken 11:51. Vi var som nævnt 7 beboere, der havde skrevet under.
Klokken 12:47 svarede den arrogante og nedladende, mangeårige, selvretfærdige afdelingsbestyrelsesformand kun mig tilbage og gik til personligt angreb. Det er nemlig hans nedrige stil! Han omtaler sig selv som beboerdemokratisk, men for ham er et demokrati, når han får sin vilje…
I stedet for at forholde sig til vores saglige henvendelse, hvor vi stillede yderst relevante spørgsmål i forhold til gældende lovgivninger og boligområdets Husorden, så affærdigede han os – eller rettere mig personligt – og nægtede at svare på noget som helst?!
Han skrev: ”Jeg og afdelingsbestyrelsen ønsker ikke at medvirke i din forsatte kampagne med negativitet og kritik til højre og venstre. Vi laver ulønnet frivilligt arbejde så godt som vi nu kan og er det ikke godt nok, må beboerne jo vælge nogle andre. Med venlig hilsen”. Da jeg resolut besvarede hans mail klokken 13:03 satte jeg også boliginspektøren, ejendomsfunktionæren og Alboas hovedkontor på som modtagere. Dette gjorde jeg, selvom ingen af de øvrige havde reageret på nogen af vores henvendelser.
Jeg skrev: ”Hej. Først og fremmest var henvendelsen ikke blot fra mig. Vi er flere i området, der stræber efter, at det hele skal komme til at fungere ordentligt og køre efter reglerne. Derudover er vi undrende over, at en bestyrelsesformand kan finde på og vil være bekendt til en officiel generalforsamling at udtale “ja, det er ulovligt, hvad vil I gøre ved det, det har altid været ulovligt, det kan proppes op et sted, hvor der ikke er lys”. Hvor er det dog usagligt og uprofessionelt. Og dette udtalte du til en generalforsamling, hvor mange beboere og boliginspektøren og ejendomsfunktionæren var tilstede… Sålænge “demokratiet” i området fungerer, som det desværre gør, så sidder du ganske fast på din post, da enhver anden ikke vil have en chance. “Det grå guld”, som du kaldte jer, skal nok sørge for, at du kan blive på din post. (Den daværende) formand for Fritidsklubben undskyldte din trussel mod mig med, at det er, fordi du er noget, der kaldes en akademiker. Jeg er også akademiker, men det betyder, at for mit vedkommende gælder det, at jeg er for veluddannet og for ordentligt et menneske til at true folk for at få min vilje! Vi må søge svar på vores spørgsmål andetsteds. Vi vil naturligvis videregive de oplysninger, vi har fået af dig og øvrige. Med venlig hilsen Malene Ottesen – Jeg informerer dem om, at du og afdelingsbestyrelsen ikke ønsker at udtale jer”.
Mit håb er, at boliginspektøren med sin skrivelse i fredags mener, at Alboas hovedkontor i forhold til at undersøge omfanget mener af alt det forkerte og ulovlige, der foregår i Vejlby Vest.
Jeg har netop opdaget, at vandmålerne på badeværelset er sat i gang. Jeg har forstået det således, at vandmålerne ikke skulle igangsættes, før renoveringerne var overstået!
Hvornår de er blevet sat i gang, det er jeg ikke klar over, for jeg har først opdaget det nu. Men jeg ved, at arbejdsfolkene i den forgangne uge har kørt vand igennem radiatoren i stuen. Har jeg så betalt for det vandforbrug? Ligeledes ved jeg ikke, om der endnu er kørt vand igennem radiatorerne i køkkenet og i soveværelset.
Jeg vil kontakte den byggeansvarlige og Alboa i morgen tidlig og spørge ind til, hvorvidt tællerne blot testes pt., om de nulstilles senere hen, og hvad der lige er op og ned på det hele.
Når det kommer til økonomi, skal der være helt styr på sagerne!
Generelt skal der helst være styr på tingene. Det nager mig, at den mangeårige afdelingsbestyrelsesformand kunne få sig til flere gange at gentage i mikrofonen til et officielt afdelingsmøde, at han vil proppe ulovligheder op et sted, hvor der ikke er lys?!
Det er usagligt og helt uacceptabelt for ikke at nævne respektløst over for fremmødte beboere!
Det generer mig også, at både boliginspektøren og ejendomsfunktionæren var til stede og hørte ham gentage den malplacerede udtalelse uden at fortrække en mine?!
Når man først er nået dertil, at man ikke på nogen måde lægger skjul på, at man er vidende om, at noget er ulovligt, og at man er bedøvende ligeglad med det, så er man i hvert fald ude på et skråplan!
I næste indlæg nævner jeg blandt andet, hvad jeg svarer boliginspektøren på den sidste mail, han sendte mig sent fredag eftermiddag. Desuden fortæller jeg, hvis jeg er blevet klogere på sagen med vandmålerne. Byggelederen plejer at svare hurtigt, og han virker til at have det forkromede overblik.
Næste indlæg kan læses senest på onsdag, den 2. september 2024.
Tak, fordi du / I læste med og muligvis er med til at sprede budskabet og gøre en forskel.