Getting your Trinity Audio player ready...
|
I den forløbne uge havde jeg forventet at høre fra boligområdets ejendomsfunktionær. Han havde skriftligt lovet at give mig en tilbagemelding. Jeg hørte dog slet ikke fra ham?!
Da jeg sidst fik et svar fra ham, havde jeg i forvejen efter mere end 20 dage rykket ham for en update på situationen med de for høje vaskeriopkrævninger.
Sidst skrev han, at han afventede endnu et besøg fra Electrolux.
En Electrolux-medarbejder skulle ifølge ejendomsfunktionæren komme i det vaskeri, jeg vasker i, for at finde ud af, hvorfor jeg (og måske flere af Alboas 7.200 andre lejere) næsten hver gang bliver opkrævet mere for at vaske, end jeg (og de) egentlig skal betale.
Electrolux’ ansatte skulle ifølge ejendomsfunktionæren altså komme i løbet af den forgangne uge. Jeg blev lovet, at jeg efterfølgende ville få en tilbagemelding i forhold til, hvad der kan være årsagen til, at systemet som regel opkræver 7 kroner i stedet for 5 kroner for en 40 graders vask.
Det er lidt ærgerligt, jeg igen er nødsaget til at skulle rykke ejendomsfunktionæren for en respons…
Man må formode, økonomiske uoverensstemmelser til hver en tid er en problematik, Alboa trods alt tager yderst alvorligt!
Først og fremmest skal jeg naturligvis have de penge tilbage, jeg beviseligt har betalt for meget for at benytte Alboas vaskeri.
Derudover er det min klare forventning, at fejlen rettes hurtigst muligt, så jeg ikke også fremadrettet er nødsaget til at notere og dokumentere med billeder og videooptagelser hver gang, jeg benytter en af maskinerne i boligforeningens vaskeri.
Indtil videre har det – af hvad jeg på nuværende tidspunkt ved – stået på siden oktober måned 2023.
Det bliver til mange penge i længden! Især også hvis adskillige flere end mig er blevet opkrævet for mange penge for at vaske! Uanset hvad, så kan man sagtens tillade sig at være yderst nøjeregnende, når det kommer til sådanne økonomiske forhold!
Alboa er vel egentlig i henhold til gældende lovgivninger forpligtet til at gå regnskaberne og opkrævningerne igennem og tjekke, hvor mange andre lejere der også er blevet opkrævet for meget for at vaske.
Det er nærmest utænkeligt og i hvert fald yderst påfaldende, hvis jeg som den eneste er blevet afkrævet overpriser!
Samtlige ”ramte” af Alboas 7.200 lejere bør få de penge tilbage, de eventuelt også har betalt for meget i henhold til boligforeningens fremsendte opkrævninger.
Da Alboa nægtede at agere i henhold til lovgivninger, ret og rimelighed i problematikken med spektaklets nu heldigvis lukkede, forbudte, larmende og brandfarlige værksted, så jeg og øvrige lejere os nødsaget til at inddrage Østjyllands Brandvæsen og Teknik og Miljø i Aarhus Kommune (udover at jeg også har været nødt til at sagsøge både Alboa og det larmende, chikanerende spektakel).
Vores inddragelse af brandvæsnet og byggemyndigheden resulterede i, at vi fik medhold, fordi værkstedet først og fremmest aldrig har været et lovligt foretagende. Brandforholdene og lydgenerne var heller ikke i overensstemmelse med bygningsreglementer og øvrige lovgivninger!
Ergo fik vi – på trods af Alboas og spektaklets stærke modstand der imod – efter lukningen af værkstedet langt om længe ro i vores hjem, og vi er ikke længere udsat for hverken larm eller brandfare fra spektaklets nu heldigvis lukkede værksted.
Hvis Alboa stik mod forventning ikke selv ønsker at få styr på problematikken med de for høje vaskeriopkrævninger, så er jeg nødsaget til igen at inddrage andre myndigheder og øvrige instanser.
Det må være i alles interesse, at der kommer styr på tingene! Som lejer skal man betale udlejeren det beløb, man skylder. Man skal dog ikke betale mere end det beløb, der på forhånd er aftalt! Alboa vil jo selvfølgelig heller ikke finde sig i, man betaler for lidt…
Så sent som i torsdags vaskede jeg en 40 graders vask i Alboas vaskeri. Jeg benyttede maskine 3. Efterfølgende kunne jeg se i systemet, at jeg endnu engang er blevet opkrævet 7 kroner for en 60 graders vask i stedet for 5 kroner for den 40 graders vask, jeg beviseligt valgte at vaske mine kjoler, nederdele og sommertoppe ved.
Helt tilbage den 29. januar 2024 gjorde jeg Alboas hovedkontor opmærksom på, at jeg havde en oplevelse af at betale for meget for at benytte boligområdets vaskeri. Den flinke medarbejder fremsendte mig derefter udspecificerede regninger for oktober, november og december i 2023. Jeg kunne med det samme se, at jeg meget ofte blev opkrævet 7 kroner for at benytte en vaskemaskine i stedet for 5 kroner.
Jeg besluttede mig for at holde et vågent øje, inden jeg gjorde mere ved sagen.
I samtlige måneder siden har jeg noteret og dokumenteret, når jeg har benyttet vaskeriet.
Først og fremmest har jeg bemærket, at vaskemaskine 3 ofte forårsager en for høj opkrævning efterfølgende. Det spøjse er dog, at fejlen ikke sker hver eneste gang?! Problemet var nok nemmere at løse, hvis Electrolux’ medarbejder og Alboa i systemet kunne se, at maskinen fejlagtigt var indstillet til at opkræve 7 kroner for en 40 graders vask i stedet for 5 kroner. Men det er ikke tilfældet, for så ville den for høje opkrævning forekomme hver evig eneste gang. Det sker dog på mærkværdig vis ikke hver gang?!
I enkelte tilfælde er jeg korrekt nok kun blevet opkrævet 5 kroner for en 40 graders vask. Som oftest opkræves jeg dog 7 kroner for en 40 graders vask i stedet for 5 kroner?!
Jeg rykker også i denne omgang ejendomsfunktionæren for en tilbagemelding på situationen. Jeg gør det dog kun én gang mere, og ellers ser jeg mig nødsaget til at søge hjælp andetsteds!
I morgen starter renoveringernes uge 4. De første 3 uger er gået rigtig godt.
Efterhånden færdes de forskellige arbejdsfolk i alle rum i lejligheden. Det er mere indgribende end i de første uger. I dagstimerne er der i hvert fald ikke meget privatliv. Men de forskellige gebærder sig høfligt og professionelt, og det er en nødvendig proces, vi skal igennem. Det skal fungere bedst muligt for alle parter, og man kommer langt med et smil og en venlig bemærkning.
Heldigvis er vejret lunt, og vi i opgangen priser os lykkelige for, at vores opgang ikke skulle renoveres, imens der var frostvejr og sne. Det må have været en kold ”fornøjelse” for de beboere, der i den tid skulle i bad i hver deres respektive badevogne udenfor.
Der sker fremskridt dag for dag. Især i udestuen og på badeværelset kan man på nuværende tidspunkt konstatere store forandringer. På badeværelset installeres løbende nyt inventar, og i udestuen er der boret huller til rør i gulvet og i loftet.
Planen i de kommende uger er vist, at de gamle radiatorer skal afmonteres og fjernes. Ergo skal vindueskarmene midlertidigt fjernes. Der skal også bores huller inde i nogle af køkkenskabene, så tingene derfra har vi også skullet fjerne.
Man har faktisk mere i gemmerne, end man nok lige regner med. Jeg fandt i hvert fald en helt ny køkkenmaskine bagerst i det ene af mine skabe. Den har jeg planer om at tage i brug, når der bliver tid og overskud til det.
Det er relativt omsiggribende med renoveringerne, men de flinke og smilende arbejdsfolk er strukturerede og virker til at have helt styr på, hvilke opgaver de hver især skal udføre, og i hvilken rækkefølge det skal ske.
Fortsat stor ros herfra til de eksterne firmaer, der står for at renovere i vores lejligheder!
I forbindelse med de igangværende renoveringer har Alboa udleveret en hel del materiale til os beboere. Vi har blandt andet fået varsler og information om det forskellige.
I hæftet med ”Beboeradvisering – 6 uger” har Alboa blandt andet skrevet noget, der står i MEGET stærk kontrast til, hvad de ellers på løgnagtig og malplaceret vis påstår i sagen om det larmende spektakels (nu heldigvis lukkede) violinbyggerværksted.
”Lyden spreder sig desværre nemt i betonbyggeri, så selvom de arbejder hos naboen, vil du tydeligt kunne høre det”.
Det er helt korrekt, at lyd og larm nemt spreder sig i betonbyggeri!
Det er derfor også logik for burhøns, at det vil larme og være forstyrrende og generende, når et værksted med store industrimaskiner og støjende værktøjer er beliggende lige under beboelseslejemål!
Det er selvsagt, at det larmer og kan være altoverdøvende, når der arbejdes med søjleboremaskine, nedstryger i metal, dekoratørsav, vinkelsliber, stiksav, fil, skæremaskine, hammer, rystepudser, industristøvsuger og alt muligt andet!
Alboa skriver netop selv i det omdelte materiale, at lyd nemt spreder sig i betonbyggeri! De skriver endda ”desværre”! Altså giver de udtryk for, det er beklageligt, at deres beboere skal udsættes for larm!
De ansvarlige i Alboa har på ingen måde beklaget, at de med fuldt overlæg har udsat mig og øvrige i opgang 32 i Næringen for spektaklets evindelige værkstedslarm i tide og utide?!
Alboas folk og den hyrede advokat har løjet om mangt og meget for, at det larmende spektakel skulle have fået lov til at fortsætte med at ødelægge freden og roen i mit og øvriges hjem?!
Boliginspektøren og beboerrådgiveren har opdigtet, at der skulle være foretaget lydprøver af spektaklets larm?! De opdigtede lydprøver skulle på absurd og utroværdig vis have bevist, at store industrimaskiner og mangfoldige værktøjer ikke afgiver larm?!
Boligforeningens advokat har overfor Retten og min advokat påstået, at der pludselig var kommet en ibrugtagningstilladelse til værksted?! Denne løgn afkræftede Teknik og Miljøs byggesagsbehandler heldigvis omgående, da vi beboere konfronterede byggemyndigheden med dén løgn også!
DET ER JO EN FADÆSE AF KALIBER!
Næste blogindlæg kan læses senest på mandag, den 9. september 2024.
Tak, fordi du / I læste med og muligvis er med til at sprede budskabet og gøre en forskel.