Getting your Trinity Audio player ready...
|
Det er ved at være nogle dage siden, jeg har lavet et indlæg. Det skyldes først og fremmest en kaotisk uge med en akut vandskade, som har gjort, at enhver plan for pinseferien desværre er sat ud af spil.
I skrivende stund har jeg en affugter kørende på fuld drøn – dag og nat, og mit køleskab er slæbt ud midt på mit køkkengulv, hvilket desværre har beskadiget gulvet. Der er klistret håndklæder op diverse steder til at fange det nedfossende vand fra overboens lejlighed. Alle mine ting og mit tøj fra skabene i entréen ligger hulter til bulter på mit stuegulv, og jeg har endnu ikke kunnet danne overblik over skaderne på mit tøj, nogle frakker og noget elektronik.
Min overbo har af en eller anden grund ikke boet i sin lejlighed siden august måned 2022. Det er nu over 12 timer siden, vandrøret bristede, og vandet fra overboens lejlighed drypper forsat ned i min lejlighed…
Vi er flere, der adskillige gange har forsøgt at kontakte ham telefonisk og pr. sms. Han har slet ikke reageret på vores henvendelser. Selv ikke efter jeg skrev til ham, at vandet fra hans lejlighed ødelagde tingene i min lejlighed…
Vi bad allerede i går ejendomsfunktionæren om at skaffe sig adgang til den forladte lejlighed, så han kunne begrænse omfanget af vandskaden. Det ville han ikke?! Han begrundede sin afvisning med, at det kun er politi og brandvæsen, der må skaffe sig adgang til et lejemål. Det er IKKE korrekt!
Politi og brandvæsen kan tilkaldes i tilfælde, hvor der eksempelvis er mistanke om, at der ligger en død eller en tilskadekommen person i en lejlighed.
På http://advokatgruppen.dk under lejeret står der: ”Udlejer har ret til at skaffe sig adgang til lejemålet, når forholdene kræver det. Det vil sædvanligvis være, hvis en utæt vandinstallation forårsager skader på ejendommen eller ved andre omstændigheder, som medfører væsentlige gener for andre lejere eller risiko for skade”.
Jeg har netop været i kontakt med mit forsikringsselskab for at anmelde vandskaderne, og medarbejderen undrede sig ligeledes over, at ejendomsfunktionæren ikke havde skaffet sig adgang til overboens lejlighed og gjort alt for at begrænse skaden mest muligt!
Jeg fortalte medarbejderen hos mit forsikringsselskab, at vi er flere, der har en stærk fornemmelse af, at jeg på forskellig vis straffes for at have klaget over larmen fra det larmende violinbyggerværksted i kælderen lige under min lejlighed.
Han noterede det i skadesanmeldelsen, og han bad mig om også at påpege det, når skadesbehandleren hos forsikringsselskabet kontakter mig. Ejendomsfunktionæren afviste at skaffe sig adgang til overboens lejlighed. Vandet fra overboens lejlighed havde ikke behøvet sive ned i min lejlighed og ødelægge mit inventar og mine ejendele!
Jeg ved ikke, hvordan proceduren er, men man kunne forestille sig og måske endda håbe på, at mit forsikringsselskab vil stille ejendomsfunktionæren til ansvar for ikke at have gjort mest muligt for at begrænse omfanget af vandskaderne. Måske bør mit forsikringsselskab endda kræve, at boligforeningen skal betale for erstatningen af mine ødelagte ejendele…
De pågældende bør stilles til ansvar! Uhæderlige mennesker! Ville de selv bo og leve ovenpå et larmende violinbyggerværksted og høre på larm i timevis hver evig eneste dag og hver uge året rundt? NEJ, selvfølgelig ville de ikke det! Det vil INGEN!
Der er nok også en helt særlig grund til, at Alboa har hemmeligholdt det larmende violinbyggerværksted… En ubehagelig overraskelse for os i opgangen, da vi havde betalt indskud og var flyttet ind – SNYD OG BEDRAG!
Man får 3 nøgler udleveret til sin hoveddør. Da jeg flyttede til boligområdet i oktober 2013, orienterede ejendomsfunktionæren mig om, at det ville være smart, hvis en af mine nøgler blev opbevaret i hans sikrede skab på kontoret. Han forklarede mig, at personalet kunne være nødsaget til at skaffe sig adgang til min lejlighed i tilfælde af brand eller akut vandskade. Han sagde, at de uden en nøgle ville være nødt til at kontakte en låsesmed eller på anden vis skaffe sig adgang, hvis det blev nødvendigt.
Hans forklaring gav god mening, og jeg lod ejendomsfunktionæren opbevare en af nøglerne til min gamle lejlighed i sit sikrede skab. Ligeledes efterlod jeg til at begynde med også en af mine nøgler til min nuværende lejlighed hos ejendomsfunktionæren, men jeg har sørget for at hente min nøgle! Det gjorde jeg for snart længe siden!
Enhver form for tillid til både ejendomsfunktionæren og boliginspektøren er pist forsvundet efter mange svigt og adskillige usande påstande!
Tømreren var så flink lige at kigge forbi, inden han gik på pinseferie. Han tog billeder som dokumentation og viste mig, at der nok desværre også er vandskade på væggen i badeværelset. Vandet er piblet op bag mine køkkenskabe og over mit køkkenbord, mine skabe skal udskiftes, måske skal gulvet laves… Der er tale om en relativ omfattende renovering! Og jeg har ikke engang dannet overblik over endnu, hvor meget af mit tøj og mine ting der er ødelagt pga. vandskaderne!
Tømreren nævnte også, at der skal laves fugtprøver, og jeg vil mene, at der skal udføres et regulært tjek for skimmelsvamp!
Boliginspektøren vil nok protestere med næb og klør, køre hetz på mig og anklage mig for aldrig at lufte ud eller ikke at gøre min lejlighed tilstrækkelig ren – præcis som han gjorde, da jeg boede i Næringen 54… Nedrige mandsperson!
Heldigvis er jeg i kontakt med forskellige advokater, de øvrige beboere i min opgang holder et vågent øje, mine læger gør en ihærdig indsats for, at mit helbred i hvert fald ikke forværres, og mit forsikringsselskab er indover de forskellige sager. Desuden er jeg ret veldokumenteret og kan bevise, hvilke metoder der benyttes…
Det ville uden tvivl være nemmere og mere behageligt for alle parter – for ikke at tale om billigere for Alboa – hvis boliginspektøren og ejendomsfunktionæren gjorde deres arbejde ordentligt i første omgang…
Som jeg skrev om i forrige indlæg, så var den barske realitet i forbindelse med overtagelsen af min nuværende lejlighed, at jeg så mig nødsaget til at involvere Lejernes Landsorganisation og afdelingslederen i Alboas udlejning, fordi boliginspektøren og ejendomsfunktionæren (heller ikke i dén situation) levede op til hvert deres ansvar! De forsømte tværtimod deres pligter! Vist endda helt bevidst…
Jeg gemmer enhver form for dokumentation, og jeg har netop fundet en e-mail, hvor jeg også var i kontakt med Danske Lejere om det svigt, jeg oplevede fra ejendomsfunktionærens side. Også Danske Lejere gav mig ret!
Efter en mindre behagelig telefonsamtale med ejendomsfunktionæren følte jeg mig negligeret og nedgjort, og det ærgrede mig, at han tog så let på udmærket godt at være klar over, at der ikke ville blive tale om en reel hovedrengøring, som han ellers havde lovet mig på skrift?!
Jeg skrev en e-mail til ham den 12. maj 2021 – 3 dage før jeg skulle overtage mit nye lejemål.
Som tidligere nævnt er han en af de tre ansatte i Alboa, som skal ind i retten og vidne imod mig i sagen om larm fra violinbyggerværkstedet i kælderen. Han er aldrig i værkstedet og ej heller i vores lejligheder, når der arbejdes og larmes i værkstedet! Han har INGEN forudsætning for sandfærdigt at kunne udtale sig om, at det angiveligt ikke larmer, når spektaklet arbejder og larmer med boremaskine, nedstryger i metal, hammer, sav, fil, rystepudser, stiksav og andet… Det er grotesk!
Jeg har både sagsøgt Alboa og spektaklet. Alboa for at tillade larmen, og spektaklet for at larme.
Netop larmen fra værkstedet burde være retssagens omdrejningspunkt, men for modparterne handler retssagen om alt andet end larmen…
De lyver og bedrager, spiller beskidt spil, dækker over hinanden og sviner mig til. De nedgør mig, udtaler sig usandt og nedsættende om mig samt anklager mig for diverse.
Det er nærmest tragikomisk, at spektaklets advokat skriver, at man skal vidne under strafansvar for retten. SELVFØLGELIG SKAL MAN SIGE SANDHEDEN I RETTEN, OG MAN SKAL STRAFFES, HVIS MAN LYVER! Jeg og mine vidner skal ind i retten og beskrive, AT det larmer, når der arbejdes i værkstedet, og AT larmen er til stor gene! Vi vil endvidere beskrive spektaklets gemmelege, det beskidte spil, løgnene og al bedraget!
Vi er også enige om, at vi vil notere hver en løgn, der fremsættes i retten. Vi fører tillige logbog over alle hændelser og usandheder – både dem i retspapirerne, og de skrevne løgne til Teknik og Miljø i Aarhus kommune.
Vi vil sørge for at påpege hver evig eneste løgn!
Man må formode, at spektaklets advokat gør en ihærdig indsats for at straffe løgnerne! Kan en advokat mon straffe sin egen klient? Ellers må en anden vel træde til…
Hvis det ulovlige værksted i kælderen i Næringen får en retslig lovliggørelse, fordi boliginspektøren lyver om flere forhold for at gennemtvinge sin vilje, så vil vi omgående oprette en ny klagesag over det larmende, brandfarlige og ulovlige violinbyggerværksted!
I min e-mail til ejendomsfunktionæren startede jeg med at skrive, at jeg var ret ked af det og ærgerlig efter vores telefonsamtale den 11. maj 2021 klokken 8.00. Under min e-mail havde jeg vedhæftet den e-mail, som ejendomsfunktionæren havde sendt mig den 19. april 2021.
I sin e-mail den 19. april skrev han blandt andet til mig (jeg citerer ordret): ”Istandsættelsen af din nye lejlighed, vil omfatte nedvask af lofter og vægge, og ydermere vil alle disse overflader blive behandlet med en isoleringsmaling inden der afsluttes med en almindelig væg og loft maling og denne behandling plejer at være nok. Der er sat hovedrengøring på din nye lejlighed”.
Jeg mindede ham om, at han under telefonsamtalen havde givet udtryk for ikke helt at have de store forventninger til, at den såkaldte hovedrengøring ville blive særlig grundig…
Jeg påpegede, at jeg nok skulle sørge for at leve op til min del af aftalen og hovedrengøre min gamle lejlighed. Jeg informerede om, at jeg ville bede nogen om hjælp til at bære mit køleskab ud, så jeg kunne gøre rent bagved det. Jeg ville naturligvis rengøre ovnen osv.
Jeg pointerede, at det ville være urimeligt, hvis jeg igen skulle overtage en møgbeskidt lejlighed.
Jeg havde under telefonsamtalen dagen før følt mig latterliggjort af ejendomsfunktionæren. Jeg havde blandt andet påpeget, at jeg ikke kunne åbne havelågen, fordi håndtaget sad fast.
Ejendomsfunktionærens kommentar til det var, at så måtte jeg besøge et fitnesscenter?!
Det viste sig, at dørhåndtaget var blevet malet fast, og at tømreren måtte bruge værktøj for at kunne åbne døren ind til haven. JEG BEKLAGER MIG IKKE UDEN GRUND!
Jeg beskrev for ejendomsfunktionæren, at jeg desværre har nogle kroniske, alvorlige sygdomme, som blandt andet medfører, at jeg har nedsat muskelkraft. Jeg skrev ”det er barsk, men det er desværre mine levevilkår!”.
Jeg skrev endvidere: ”Uanfægtet om jeg er syg eller ej, så er det ikke acceptabelt, hvis tingene ikke bliver ordnet som lovet! Jeg er SÅ ærgerlig over, at dette skal være et problem”.
Jeg mindede ham endnu engang om, at jeg i 2013 desværre måtte bruge timevis på at gøre rent i den lejlighed, som skulle have været gjort ren inden min ankomst.
Jeg skrev ordret: ”det finder jeg mig ikke i denne gang!”.
Jeg gjorde opmærksom på, at jeg havde set mig nødsaget til at kontakte Lejernes Landsorganisation, som havde givet mig ret i mine antagelser (ligesom Danske Lejere også gjorde).
Jeg skrev ”jeg kommer og henter min nøgle på fredag 8.15, som vi har aftalt”. Jeg havde jo godt nok læst mig til og fået oplyst, at jeg kunne gøre krav på, at han skulle overlevere nøglen til mig i min nye lejlighed, men én kamp ad gangen…
Jeg sluttede af med at skrive: ”Mit håb er stadig, at I, som lovet, har renset fliserne i haven, og at der rent faktisk er hovedrengjort (også bag køleskab, i og bagved ovn, i udsugninger, i afløb osv.), men efter vores snak i går, tvivler jeg meget. Så må der andre ind over… Desværre!”
Ejendomsfunktionæren svarede mig ikke på min e-mail, og jeg valgte – som jeg skrev om i sidste indlæg – senere samme dag at kontakte afdelingslederen i Udlejningen.
Senere på dagen, den 12. maj 2021, fik jeg og afdelingslederen i Udlejningen en e-mail fra boliginspektøren. Han skrev til os: ”Har tidligere i dag – først på formiddagen – anket overfor rengøringsfirmaet og har lige modtaget følgende svar herunder – så jeg forventer at det er udbedret til fredag formiddag”.
Han vedhæftede rengøringsfirmaets e-mail i sin skrivelse til os. Den ansvarlige i rengøringsfirmaet skrev (jeg citerer ordret): ”Jeg skal dybt beklage den manglende rengøring. Vi udbedre manglerne i dag. Jeg skal fremover føre ekstra eftersyn på opgaverne, så mangler undgås”.
Jeg havde uden tvivl atter engang overtaget en møgbeskidt lejlighed, hvis jeg ikke havde valgt at inddrage andre end lige boliginspektøren og ejendomsfunktionæren!
Det er et kæmpe svigt, og der er tale om tillidsbrud af graverende art – både i sagen om larm fra det larmende værksted i kælderen, men også i forbindelse med den generelle tilgang til sagsbehandling…
Jeg får nok aldrig et reelt svar på, om ejendomsfunktionæren i lignende tilfælde med en akut vandskade ville have valgt at tiltvinge sig adgang til overboens lejlighed for at begrænse omfanget af vandskaden…
Hvis nu en anden end lige mig havde boet i min lejlighed, så havde ejendomsfunktionærens fremgangsmåde måske været en anden.
Hvis nu han havde kunnet hjælpe en beboer med at beskytte sit inventar og sine ting…
Måske ville hans velvilje være større, hvis jeg ikke have påpeget områdets ulovlige makværk, og hvis jeg ikke havde vovet at klage over spektaklets larm fra det larmende violinbyggerværksted i kælderen…
Der står i hvert fald flere steder, at man hurtigst muligt skal begrænse omfanget af en vandskade!
I næste indlæg skriver jeg mere om dagene inden flytte-mareridtet og om den akutte vandskade.
Tak, fordi du / I læste med og muligvis er med til at sprede budskabet og gøre en forskel.