Getting your Trinity Audio player ready...

Flere har siden mit sidste blogindlæg ”142 Retssagen og optakten dertil.” spurgt mig, om jeg bliver behandlet ordentligt og mere pænt nu. Det korte svar er desværre ”nej”.

På mange måder er det meste uændret – de samme ansatte nedstirrer mig, hvis ikke de vælger blankt at ignorere mig…

Tesen om at man skal tabe og vinde med samme sind, er det bestemt ikke alle, der har taget til sig…

Efter at retssagen er afsluttet, har Alboa lagt mig på is, så at sige…

Mine henvendelser bliver ignoreret?!

Jeg har rådspurgt retshjælp og Lejernes Landsorganisation.

Alboa forsømmer sine forpligtelser over for mig som betalende lejer!

I værste fald kan denne situation ende med, at vi skal ud i endnu en retssag.

Alt materialet fra den forrige retssag vil være relevant at inddrage i en ny retssag. Argumentet må være, at Alboa straffer mig for, at jeg har kunnet dokumentere deres løgne og magtmisbruget.

At Alboa vælger at ignorere mig må betyde, at hævngerrighed og magtmisbrug fortsat er i spil.

Sikke en ærgerlig praksis…

Min advokat sagde ellers inde i Retten, at han bestemt var af den opfattelse, at Alboa havde taget ved lære af denne retssag.

Det er åbenbart slet ikke tilfældet…

Efter fadæsen i beboerklagenævnet, hvor Alboa havde sit eget organisationsbestyrelsesmedlem med som dommer, var boliginspektøren hurtig til at hovere efterfølgende…

Denne gang har han forholdt sig tavs. Men han fik jo heller ikke sin vilje tvunget igennem i Retten!

Da mødet i beboerklagenævnet blev afholdt den 8. marts 2022, blev samtlige i lokalet orienteret om, at vi hver især ville modtage afgørelsen i e-boks.

Boliginspektøren var altså udmærket klar over, at jeg allerede selv havde modtaget den nedslående afgørelse, som gjorde, at jeg så mig nødsaget til at anlægge retssag!

Selvom jeg selv var blevet underrettet af beboerklagenævnet, valgte boliginspektøren alligevel lige at tvære den nedslående afgørelse ud i ansigtet på mig…

Han skrev i bund og grund, at Alboa jo havde fået medhold af sit eget organisationsbestyrelsesmedlem og det øvrige beboerklagenævn. Jeg kunne derfor sejle i min egen sø. Der var ikke mere hjælp at hente fra Alboas side.

Min boliginspektør pointerede altså i sit efter min mening hoverende brev, at jeg nu fortsat var nødsaget til at indrette mig efter et larmeskema i mit hjem og høre på evindelig værkstedslarm…

Med mindre altså at jeg valgte at anlægge retssag, og det var jeg ligesom nødt til at gøre!

Vi var i Retten den 30. oktober 2024. Tiden flyver. Det er allerede ved at være en måned siden.

Jeg har ro i mit hjem, og jeg har fået husleje refunderet. Alt er godt i dén sammenhæng!

MEN, og der er desværre et stort men – problematikken med forkerte vaskeriopkrævninger er stadig ikke løst. Ligeledes skal det nye problem også håndteres. Altså det med at min udlejer fortsat ikke agerer professionelt og sagligt.

Vi behøver bestemt ikke at kunne lide hinanden. Jeg foragter de mennesker, der med fuldt overlæg har krænket mine rettigheder og ydmyget mig. Men i og med at vi har et kontraktmæssigt forhold, så har vi en forpligtelse over for hinanden!

Jeg henvender mig høfligt, og jeg beskriver problemet sagligt.

Alboa derimod ignorerer mig og optrapper dermed en ny konflikt, som hurtigt kan eskalere.

Den 8. november 2024 sendte jeg en mail til både boliginspektøren og selve Alboas hovedkontor. Jeg skrev: ” Hej Kim. Jeg har modtaget dit brev angående for høje vaskeriopkrævninger. Du svarer ikke rigtig på det meste af det, jeg har henvendt mig om?! Men den 4. oktober er vigtig for mig. Ligesom jeg ikke vil opkræves for meget, skal jeg naturligvis heller ikke vaske gratis. Jeg skal hermed anmode om udspecificerede vaskeriregninger for august, september og oktober 2024. På forhånd Tak og god weekend. Med venlig hilsen Malene, Næringen 32, stuen 1”.

Da jeg med det samme fik et autosvar om, at boliginspektøren var taget på ferie, sendte jeg for en sikkerheds skyld en ekstra mail til Alboas hovedkontor. Jeg skrev: Hej. Jeg vil gerne have udspecificerede vaskeriregninger tilsendt for august, september og oktober 2024. På forhånd Tak og god weekend. Med venlig hilsen Malene, Næringen 32, stuen 1”.

Boliginspektøren er kommet tilbage fra ferie.

Hverken han eller Alboas hovedkontor, som ikke har holdt ferie i mellemtiden, har svaret mig?!

I mandags, den 18. november 2024, sendte jeg endnu en mail til Alboas hovedkontor om det samme emne.

Boliginspektøren har jeg efterhånden nærmest opgivet at forsøge at kommunikere med…

Jeg skrev klokken 08:31: ”Hej. Jeg henvendte mig den 8.11.24 om, at jeg gerne vil have udspecificerede vaskeriregninger tilsendt for august, september og oktober 2024. Jeg har ingen respons fået, og jeg har intet modtaget. Vil I sørge for at sende mig de udspecificerede regninger snarest muligt? På forhånd Tak. Med venlig hilsen Malene Ottesen, Næringen 32, stuen 1”.

Indtil videre har jeg stadig ingen respons fået og har ej heller modtaget de udspecificerede vaskeriregninger?!

Det kan godt være, Alboa som en helhed er sur, vred, bitter, fortørnet og stresset over at have tabt kampen om violinbyggerværkstedet.

Ligeledes må det være et kæmpe nederlag, at boligorganisationen har været nødsaget til at give mig husleje tilbage.

MEN, hvis de ansvarshavende havde ageret ordentligt fra starten af eller i det hele taget havde rettet ind i løbet af årene, så var vi aldrig endt i sådan en kamp!

Som menneske og betalende lejer har jeg rettigheder!

Alboa er uanset hvad underlagt visse forpligtelser over for mig og alle øvrige 7.199 lejere!

Det er udmattende og udtrættende at forsøge at kommunikere med Alboa!

I forhold til vaskeriproblematikken forsøgte jeg første gang i 2017, så igen i 2018 og senest har jeg ihærdigt kæmpet siden august 2024… Man begriber det ikke…

Snarest tikker den næste betalingsserviceopkrævning ind. Når jeg kan se sort på hvidt, at denne vaskeriregning nok heller ikke stemmer overens med min dokumentation, så tager jeg på ny kontakt.

Jeg er et tålmodigt menneske, men jeg har også en grænse!

Jeg forsøger at henvende mig én enkelt gang mere til Alboa om problematikken.

Får jeg stadig ikke en respons, og får jeg ikke udleveret den fornødne dokumentation, så må jeg inddrage øvrige. Indtil videre har jeg Electrolux, Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, borgmesteren, Lejernes Landsorganisation, Danske Lejere og retshjælp i tankerne.

Magen til uprofessionel stil må man skulle lede længe efter…

På LinkedIn (ALBOA – Almen Boligorganisation Aarhus: Oversigt | LinkedIn), på egen hjemmeside og udadtil er Alboa ivrig efter at stille sig i et positivt lys…

Det undrer mig vitterligt, at de ansvarshavende ikke i det mindste forsøger at fastlægge nye retningslinjer og komme på rette kurs.

I stedet for at forholde sig til at der helt sikkert er noget galt i boligorganisationen, så holder de stilen, som virkelig ikke er populær hos mange af deres lejere – hverken de tidligere eller de nuværende…

Min opfattelse er, at Alboa er nødt til at se realiteterne i øjnene. Boligorganisationen lejer mange ret fine boliger ud i ret attraktive områder. Faciliteterne er relativt gode, og på sin vis burde det meste ånde fred og idyl. Men, magtmisbrug, løgne og forskelsbehandling skaber dårlig stemning og ulighed. Alle vil gerne bo godt. Hver og en vil gerne kunne slappe af i sit hjem. Ingen betalende lejere burde være vigtigere end andre. Samtlige burde have lov til at bo i fred og ro og under ordnede forhold.

Måske har Alboas ansatte førhen kunnet slippe afsted med eksempelvis at lave larmeskema og tromle lejere. Men det hører sig fortiden til! Det skal også være fortid!

Medmenneskelighed, gensidig respekt og ordnede forhold må være vejen frem!

I tirsdags var jeg ved at opsætte mere lys i min entré. Da jeg stod på stigen, fik jeg for første gang øje på et hul foroven i min elboks.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt det overhovedet er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at der simpelthen er et ret stort, langt hul foroven i min elboks?!

Jeg henvendte mig skriftligt til varmemesterkontoret for at spørge, om jeg må dække hullet til.

I min mail stod der: ”Hej. Måske et dumt spørgsmål, men må jeg gerne dække hullet til foroven i elboksen? Med venlig hilsen Malene, Næringen 32, stuen 1”. Jeg indsatte disse billeder.

Jeg fik rent faktisk en respons allerede i tirsdags – en meget kortfattet en af slagsen.

En eller anden med adgang til varmemesterkontorets mail havde skrevet ”ja det må du gerne”.

Om vedkommende manuelt havde fjernet den sædvanlige ”Med venlig hilsen…”, det skal jeg ikke kunne sige…

Jeg er virkelig uforstående over for, at Alboa ikke i det mindste bestræber sig på, at tingene skal fungere fremadrettet?!

Under normale omstændigheder ville jeg kontakte min udlejer og spørge, når jeg blev bekymret – eksempelvis om et stort hul i min elboks. Men fordi Alboa optræder fornærmet og helst undslår sig fra at kommunikere med mig, så må jeg rådføre mig med Østjyllands Brandvæsen og Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

Jeg vil sende billederne af elboksen og spørge, om det er i orden og fuldt ud forsvarligt, at der er hul i min elboks.

Hvis jeg agerede ligesom boliginspektøren, skulle jeg sende Retsbogen og lige minde ham om, at han ikke fik sin vilje i Retten… Det var præcis det svinenummer, han lavede over for mig, da han sendte beboerklagenævnets afgørelse til mig…

Faktum er dog, at boliginspektøren og beboerrådgiveren (heldigvis) ikke endte med at få deres vilje med at tromle mig og tvinge mig til at høre på evindelig værkstedslarm i mit hjem længere.

Efter vi har været i Retten, burde vi alle betragte det som et punktum. Vi havde alle chancen for en ny start.

Man skulle tro, det var en slags dyre lærepenge for Alboa med udgiften til Teknik og Miljø, til mig, til advokat og til Retten, men meget tyder på, kapitel 2 blot er ved at begynde…

Uanset hvad Alboa, så skal ret være ret! Selvfølgelig måtte I ikke lyve om lydprøver og eksempelvis brandforhold! Naturligvis måtte I ikke lave et larmeskema over mit hjem! Selvsagt må ingen konstatere nogen som helst psykisk syg uden belæg og ej heller uden at være autoriseret til en sådan gerning!

Udover alt det praktiske og det lovformelige, så er der også det menneskelige perspektiv.

INGEN som i INGEN vil høre på værkstedslarm morgen, middag, aften alle ugens syv dage i deres hjem! I vil jo heller ikke selv! Beboerrådgiveren vil ikke engang høre på larm fra motorsport på kilometers afstand…

Det er en ærgerlig og sørgelig praksis, Alboa.

Som dommeren lagde op til inde i Retten, så skulle vi alle kunne komme godt videre nu. Men det virker desværre til, I har en helt anden agenda…

De sidste 3 år må have vist jer, at der ikke er en jordisk chance for, jeg giver op, når jeg ved, jeg har ret. I hvert fald ikke hvis jeg mener, det er en kamp værd at kæmpe.

Naturligvis skal der også være styr på økonomiske forhold!

Når jeg henvender mig til min udlejer og beder om udspecificerede regninger, fordi jeg ikke mener, det opkrævede beløb stemmer overens med min dokumentation, så bør min udlejer reagere!

Ellers må andre instanser på banen… Måske Skat og / eller DRs forbrugermagasin Kontant (Kontant | Se online her | DRTV)

Flere har spurgt, om jeg har tænkt mig at stoppe med at skrive bloggen, når retssagen nu er afsluttet.

Kampen for Retfærdighed er desværre slet ikke slut i min omgang med Alboa, og måske er vi nødsaget til at ende ud i en retssag nummer 2.

Så, læs endelig fortsat med, bliv gerne ved med at berette om, hvad I selv også er eller har været udsat for, stil spørgsmål hvis I er i tvivl om noget og kommentér gerne i kontaktformularen, hvis I har noget på hjerte. Og de af jer, der endnu ikke har tilmeldt nyhedsbrevet, så I får besked hver gang, der kommer et nyt blogindlæg – alle og enhver er velkomne til at tilmelde sig.

Jeg vil ønske alle en rigtig god weekend.

Tak, fordi du / I læser med og muligvis er med til at sprede budskabet og gøre en forskel.